LO smygstartar denna vecka kampanjen på sin hemsida. Kampanjen riktar sig till vinterns unga säsongsarbetare. Under december kör LO igång kampanjen fullt ut med annonser på gamingplattformar och forum där målgruppen befinner sig på nätet samt de sociala medier-kanalerna Snapchat och Instagram.

– För oss är det ju inte så att folk bara börjar jobba under sommaren, så vi lägger mer resurser nu och hoppas kunna nå ut till fler, säger LOs ungsekreterare Elsa Alm.

Vad vill ni åstadkomma?
– Att så många unga som möjligt ska få bättre kunskap om reglerna på svenska arbetsmarknaden och att vi bidrar till att folk får ökat självförtroende så att de vågar säga till om något är fel på arbetsplatsen.

Vilka riktar ni er till i första hand?
–  De som jobbar extra i julhandeln och på restaurang och de som säsongsarbetar i fjällen.

Hur brukar det se ut?
– Det är vanligt att vi får höra att det tar lång tid att få rast. För många säsongsarbetare är det inte möjligt att ta rasterna de har rätt till. Vi ser också till att informera kring stress när det gäller till exempel butik. Man ska inte känna att man stressar och att det är en jobbig arbetsmiljö.

När LO kör kampanjen under sommaren är inspektioner på arbetsplatser en viktig del av arbetet.  Även nu tänker LO ge sig ut på arbetsplatsbesök.

–  Jag ska ut själv ut på några besök och förhoppningsvis också ett i fjällen. Vi har också en hjälptelefon som man kan höra av sig till om något känns konstigt. Vi finns också tillgängliga via mejl.

Varför gör just LO detta?
– Det här är en av många insatser vi för att informera om vad som gäller på jobbet. Vi går även ut via till exempel information i skolorna. Det är viktigt, ju mer koll man har, desto modigare blir man. Vi tycker att man ska stå på sig och kräva sin rätt i de fall det behövs. Det kan man inte göra utan rätt kunskap.

LO anlitar för kampanjen reklambyrån Ruth.