LOs vice ordförande Tobias Baudin berättar varför utspelet kommer just nu.
– Förra veckan var det precis ett år sedan en enig styrelse ställde sig bakom vårt förslag om vinster i välfärden, ett mycket bra, genomgripande och pragmatiskt förslag som går att genomföra med riktlinjer kring bemanning och kompetensutveckling, en bra modell för ordning och reda i välfärden.
I måndagens utspel föreslog LO också att arbetsgivarna och fackförbunden inom välfärdssektorn sätter sig ner under våren och kommer överens om bland annat vinster. Men arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna sa blankt nej med motiveringen att vinster i välfärden ska regleras av politiker och inte arbetsmarknadens parter.
Arbetsgivarsidan har ju sagt tydligt nej. Hur kommer ni vidare?
– Vi har ett bra förslag och vi har bidragit till att flytta den politiska debatten och även påverkat de politiska partierna. Men inget har hänt utifrån vårt förslag, så då vill vi kolla med parterna om det finns någon möjlighet att komma överens om vårt förslag eller delar av det eller om välfärdsföretagen säger att de istället vill ta ut vinster och i värsta fall flytta dem till skatteparadis. Det kommer att visa sig om det finns intresse. Finns det inte det, blir budskapet att man måste gå in och lagstifta för att få mer ordning.
– Vi har ett bra förslag och vi har bidragit till att flytta den politiska debatten och även påverkat de politiska partierna. Men inget har hänt utifrån vårt förslag, så då vill vi kolla med parterna om det finns någon möjlighet att komma överens om vårt förslag eller delar av det eller om välfärdsföretagen säger att de istället vill ta ut vinster och i värsta fall flytta dem till skatteparadis. Det kommer att visa sig om det finns intresse. Finns det inte det, blir budskapet att man måste gå in och lagstifta för att få mer ordning.
Ni ställer ultimatum, förhandla eller också blir det lagstiftning?
– Finns det inget intresse, måste det till en lagstiftning, absolut. Vi tycker att vi har ett riktigt bra förslag. Men det har hänt för lite.
– Finns det inget intresse, måste det till en lagstiftning, absolut. Vi tycker att vi har ett riktigt bra förslag. Men det har hänt för lite.
Har ni ändrat linje och är mer öppna för vinster i välfärden?
– Nej, det har vi absolut inte gjort. Det kan se ut som en förändring när man använder olika ord. Är det rimligt att gå med överskott eller göra vinst eller får man bara finnas om man går med förlust? Vi vill begränsa vinsterna och att skattemedel inte dräneras från välfärden. Det får inte var vinstintressen som är styrande.
– Nej, det har vi absolut inte gjort. Det kan se ut som en förändring när man använder olika ord. Är det rimligt att gå med överskott eller göra vinst eller får man bara finnas om man går med förlust? Vi vill begränsa vinsterna och att skattemedel inte dräneras från välfärden. Det får inte var vinstintressen som är styrande.
Hur relaterar ni och ert förslag till Socialdemokraterna och Stefan Löfven?
– Vi har påverkat flera politiska partier som har flyttat sig mot vårt förslag. Det har även Socialdemokraterna gjort med till exempel den fria etableringsrätten i skolan som är helt förkastlig. Bemanningsriktlinjer och öppna böcker finns bland våra förslag. Men det räcker inte.
– Vi har påverkat flera politiska partier som har flyttat sig mot vårt förslag. Det har även Socialdemokraterna gjort med till exempel den fria etableringsrätten i skolan som är helt förkastlig. Bemanningsriktlinjer och öppna böcker finns bland våra förslag. Men det räcker inte.
Vad blir nästa steg?
– Nu får vi se om det finns arbetsgivare som direkt stänger dörren om de inte får plocka ut skattepengar. Då blir det tydligt för omvärlden.
– Nu får vi se om det finns arbetsgivare som direkt stänger dörren om de inte får plocka ut skattepengar. Då blir det tydligt för omvärlden.
Har ni Kommunal, som organiserar många undersköterskor, med er?
– Ja, det är ett förslag som LOs styrelse fattat ett gemensamt beslut om.
– Ja, det är ett förslag som LOs styrelse fattat ett gemensamt beslut om.
Har ni kontakt med arbetsgivarsidan?
– Nej. Inte den senaste tiden. Sedan LOs styrelse för ett år sedan tog beslutet har vi försökt påverka och varit med på debatter och vissa av dem har inte varit så givande diskussioner medan andra ändå har visat en hyfsad syn på att välfärden som marknad inte är detsamma som att bygga hus och hämta sopor.
– Nej. Inte den senaste tiden. Sedan LOs styrelse för ett år sedan tog beslutet har vi försökt påverka och varit med på debatter och vissa av dem har inte varit så givande diskussioner medan andra ändå har visat en hyfsad syn på att välfärden som marknad inte är detsamma som att bygga hus och hämta sopor.
Hur kommer ni att ta ut frågan i valrörelsen?
– Den 6 februari ska vi presentera en hel valplattform. Självklart kommer välfärden att vara en stor del av det valrörelsen ska handla om. Då handlar det om vinstbegränsningar. Företag som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt har inte där att göra.
– Den 6 februari ska vi presentera en hel valplattform. Självklart kommer välfärden att vara en stor del av det valrörelsen ska handla om. Då handlar det om vinstbegränsningar. Företag som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt har inte där att göra.
Varför gick ni ut just i Dagens Nyheter?
– Det var Dagens Nyheter som ville göra en uppföljande intervju ett år efter kongressbeslutet.
– Det var Dagens Nyheter som ville göra en uppföljande intervju ett år efter kongressbeslutet.
Varför var det du och inte er ordförande Karl-Petter Thorwaldsson som uttalade sig i frågan?
– Vi har en ansvarsfördelning i LO-ledningen där vi har delat upp ansvarsområdena med varandra. Jag har fått i uppdrag av styrelsen att ta fram förslaget efter kongressen.
– Vi har en ansvarsfördelning i LO-ledningen där vi har delat upp ansvarsområdena med varandra. Jag har fått i uppdrag av styrelsen att ta fram förslaget efter kongressen.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
