Kampanjen kör i gång fullt ut i maj. Den ska synas på utomhusreklamtavlor, det blir "lite tv" och "lite annat", enligt Kristdemokraternas kommunikationschef Mia Widell som också berättar om tänket bakom kampanjen, framtagen av byrån Falck & Co.
– EU-valet är väldigt viktigt för oss och där vi är tydliga med vad vi vill. Det tycker vi också att kampanjen är.

– Vi har två linjer. Vad EU ska göra och vad EU inte ska göra. Och att EU har rätt agenda och tar sig an de stora utmaningarna som vi som land inte klarar av på egen hand. Det får vi fram bra i kampanjen.
För Kristdemokraterna gäller det att hushålla med resurserna. Valkassan på 25 miljoner ska räcka både till EU-valet och riksdagsvalet. Då gäller det att jobba effektivt för uppmärksamheten.
I Kristdemokraternas kampanj frontar Lars Adaktusson, som kandiderar till EU-parlamentet.
– Vi har sett i Sifo-mätningar att Lars Adaktusson är en känd kandidat och har ett högt förtroende. Och det är ju bra.
Kristdemokraternas använder även begreppet "agenda" i kampanjen. Ett begrepp kopplat till Lars Adaktussons tidigare jobb som programledare för SVT-programmet Agenda. Greppet gav en fin artikel i Expressen.
– Vi kunde ha använt ’vår dagordning’ men ’agenda’ är ett kortare rubrikord. Vi har fått positiva reaktioner både internet och externt.
Bärande i kampanjen är en affisch med Lars Adaktusson som huvudmotiv och fyra budskapsaffischer i partiets färger.
Men reklam avgör inte valet betonar Mia Widell.
– Vi är inte partiet med största budgeten direkt så vi behöver vara duktiga på gator och torg. Vi ska dela ut lappar och prata med människor. Det som är bra med en reklamkampanj är att valarbetarna får råg i ryggen när de ska ut och prata.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...