
Aftonbladet har pratat med anställda på Max som pratar om ”milkshake i skurhinkar, toalettsitsar i diskmaskinen och mat som ligger på värmning i timmar”. v
”Det är mycket allvarligt. Vi får titta på om det är till och med brottsligt. För så här får det absolut inte gå till”, säger Max kommunikationschef Henric Byström till Aftonbladet.

Evoto
”Jag tror inte att hanteringen är slut, det här var nog bara början på vad som sannolikt blir en serie artiklar. Men det är ett gott exempel på journalistik som går rakt ner i magen och berör väldigt många”, säger Hampus Knutsson när Dagens Opinion når honom.
Han konstaterar att Max sannolikt inte har följt sina egna regler vad gäller hanteringen av livsmedel.
Det är inte såhär det ska fungera på restauranger så nu måste alla medel till för att snusk, slarv och genvägar städas bort. I bästa fall kan avslöjandet leda till en reell förändring, som en alarmklocka och påminnelse om att rutiner och riktlinjer finns där av en anledning.
Hur sköter sig kommunikationschefen?
”Han sköter sig okej utifrån ett svårt läge med en så smutsig mediebild. Bolaget visar att livsmedelssäkerhet och hygienrutiner är viktigt, att rutiner finns och att de ska följas. Att fusk inte är tillåtet och att bristerna ska följas upp”.
Hampus Knutsson lägger till:
”På marginalen så kanske budskapet hade kunnat förstärkas om någon som dagligen jobbar närmare frågorna hade svarat. Exempelvis driftschef eller ansvarig för livsmedelssäkerhet. Men å andra sidan så är det inte lätt att genomföra den här typen av ansvarsintervjuer.Så ofta får man ta den som har bäst förutsättningar givet läget”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...