Svenska kommunikatörer förlorar i snitt 57 minuter av sin arbetstid på ”strul eller ineffektivitet” jämfört med snittet på 55 minuter. Det visar undersökningen Manpower Work Life där drygt 6 000 svenskar fick uppskatta hur mycket tid de tappade en arbetsdag.
Kommunikatörerna tappade tid också av något andra orsaker än snittet. Framförallt måste de vänta på att andra först gör sitt jobb.  Kommunikatörerna upplever också att de utsätts för fler avbrott, men har mindre problem med teknik och verktyg.

kommunikatörernas fem största tidstjuvar
1. Att jag blir avbruten i arbetet alltför ofta: 39 procent
2. Teknikstrul eller att tekniken inte fungerar som den ska: 32 procent
3. Andra måste göra sitt jobb innan jag kan göra mitt: 28 procent
4. Missförstånd och otydlig kommunikation: 25 procent
5. Har inte tid att ägna mig åt mina egentliga arbetsuppgifter: 25 procent

svenskarnas fem största tidstjuvar
1. Att jag blir avbruten i arbetet alltför ofta: 33 procent
2. Teknikstrul eller att tekniken inte fungerar som den ska: 33 procent
3. Missförstånd och otydlig kommunikation: 26 procent
4. Har inte tid att ägna mig åt mina egentliga arbetsuppgifter: 22 procent
5. Att tekniken/verktygen/programmen jag har tillgång till är för dåliga: 22 procent