Pr-byrån Orakel PR startar en webbshop för pr-tjänster med priser från 500 till 40 000 kronor för olika produkter.

Tanken är att pr-köpare utan avtal ska kunna gå in och köpa enskilda pr-tjänster.

– Det är en idé jag har haft i över ett år. Alla kanske inte vill ha ett avtal med en pr-byrå utan vill köpa en sak utan att det blir en så stor apparat av det, säger Orakels vd och grundare Sandra Kastås, och lägger till:

–  Vi måste innovera mer i pr-branschen den närmaste tiden. Många uppdragsgivare går till exempel över till att skaffa en inhousebyrå, då blir det lättare för dem att komplettera med vissa tjänster via en webbshop.

Orakels webbutik sätter pris på flera klassiska pr-tjänster
pressmeddelande till media: 15 000 kronor
social medieplan: 20 000
medieträning, halvdag  35 000
workshop, halvdag: 25 000
varumärke på Linkedin, två timmars kurs: 7 900
intressentanalys: 40 000
kommunikationsplattform: 25 000
mobilfilmer för sociala medier: 5 000
illustrationer: 1 500

Det är ju inte så vanligt att pr-byråer visar ut sina priser, hur tänkte du där?
 – Nej men vad tusan, det är ju så här det ser ut. Jag har varit på flera byråer och vet var priserna ligger. En del tar dubbla priset för vissa saker och andra har lite lägre pris. Jag har exempelvis på en tidigare arbetsplats gjort en intressentanalys för 70 000 kr.

Pressmeddelande för 15 000 och halvdags medieträning för 35 000 kronor, det verkar kunna bli höga timkostnader?
 – För pressmeddelanden behöver man förstå kundens verksamhet och hitta en nyhetsvinkel, göra en intervju och ta fram mejllistor för utskicket och ordna omvärldsbevakning. För medieträningen behöver man förbereda sig och ta fram en budskapsplattform, anpassa case utifrån kundens verksamhet, ha med sig en person som filmar med mera.