– Vi upptäckte Lena Sommestad under sossarnas eftervalsdiskussioner, och älskade henne. När andra socialdemokrater vred sig i ångest över ledare opinionsundersökningar gjorde hon något helt annat. Nämligen att tänka och prata politik samt blicka framåt. När vi sedan såg Jenny Wennbergs kände vi direkt att den skulle göra sig utmärkt som en interaktiv plattform, mer än bara upprop. Så började det.
Hur jobbar ni med det här?
– Vi har ägnat den senaste veckans kvällar och lunchraster åt det här. Gått lite i skift, någon har programmerat här, någon har skrivit där och en tredje har formgivit under tiden. Vi är en ganska brokig skara om totalt 13 personer, alla hjälps åt. Uppskattat antal mail som skickats: över 9000.
Varifrån kom idén?
– Idén att stödja Sommestad har funnits där hela tiden. Likaså en frustration bristen på öppenhet hos Socialdemokraterna. Ett parti som har ambition att vara statsbärande påverkar så många människor att allmänheten faktiskt förtjänar att vara delaktig, på riktigt. Jämför brittiska Labours partiledarprocess där alla potentialla kandidater öppet måste berätta om vilken politik de vill driva. Och där både existerande och potentiella partimedlemmar bjöds in i diskussionerna! När Jenny Wennbergs ledare publicerades kände vi att det var dags att göra något.
–Vi hoppas även att de som vill se Sven-Erik Österberg, Per Nuder eller Veronica Palm nu öppet skall deklarera sitt stöd.
Hur finansieras kampanjen?
– Den finansieras inte alls. Den enda kostnad vi har haft är domänen á 89 kronor. Man kan säga att privata finansiärer tagit den kostnaden (jag betalade). Det som är så fantastiskt med internet är att vi faktiskt inte behöver någon budget för att nå ut och engagera. Heja internet. Och kom igen Lena!
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.