
Den nya ägaren är Schibsted som köper loss TV4 i Sverige och MTV i Finland.
Prislappen ligger på 6,55 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 9 miljarder kronor som Bonnier fick för TV4 av Telia. Redan 2005 försökte Schibsted ta över TV4 genom att lägga 6 miljarder kronor för den finska mediekoncernen Alma som då ägde närmare 24 procent av TV4 och MTV.
År 2024 delades Schibsted i två delar, i en koncern som ska jobba med e-handel samt i Schibsted Media som drivs av en stiftelse och driver mediebolag som Verdens Gang, Aftonbladet och SvD. Det är Schibsted Media som köper TV4 och MTV.
Schibsted, som nyligen aviserade ett sparprogram där 350 medarbetare ska sluta, får genom affären in tv/rörlig bild i koncernen samt in en fot i Finland.
TV4 och MTV omsatt 8,16 miljarder under 2024 och gjorde ett justerat rörelseresultat på 313 miljoner kronor.
”TV4 och MTV är erkända och oberoende nyhetsförmedlare och centrala aktörer i främjandet av demokratiska värderingar på nationell nivå. De är också ledande inom högkvalitativ underhållning och dramaproduktion. Detta gör Schibsted Media till en idealisk, långsiktig ägare. Med stöd från Stiftelsen Tinius kommer Schibsted Media att bevara och vidareutveckla TV4 och MTV som pålitliga och oberoende medieaktörer”, lovar Siv Juvik Tveitnes (vänster i bild), koncernchef för Schibsted Media, i ett pressmeddelande.
”Vår prioritet är att fokusera på det Telia gör bäst, att erbjuda världsledande kommunikationstjänster som används av miljontals människor varje dag. Det här avtalet ger TV & Media en ny, långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som det redaktionella oberoendet bevaras”, pressmeddelar Patrik Hofbauer (höger i bild), koncernchef för Telia.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...