Betalningstjänstföretaget Klarna köper den svenska contentplattformen APPRL.

APPRL grundades av Martin Landén och Gustav Gisseldahl med affärsidén att koppla inspirerande innehåll med e-handel. APPRL omsatte 33 miljoner år 2019 och gjorde en förlust på -14 miljoner kronor och hade 20 anställda.

Klarna, som vill se sig som handlarnas ”tillväxtpartner”, ser nu möjligheten att erbjuda en tjänst där content-skapare och handlare kan arbeta tillsammans för att skapa content som driver försäljning.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski kommenterar:

”När social shopping blir ett huvudelement i retailupplevelsen, tror vi Klarnas position i centrum av shopping-ekosystemet blir instrumentell när det gäller att koppla handlare till både konsumenter och content-skapare. Genom att lägga till APPRL till Klarnas befintliga expertis, ser vi en stor möjlighet att skapa berikande och informativa shopping-upplevelser för konsumenter samtidigt som vi snabbar upp tillväxten för retailers”.