– Det känns lite uppgivet, att man inte tror på sin egen modell längre, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Han kommenterar utnämningen av Mikael Sjöberg som ny generaldirektör för Arbetsförmedlingen. Närmast kommer han från gd-tjänsten på Arbetsmiljöverket men har en bakgrund som politisk tjänsteman inom den socialdemokratiska regeringen.
– Man får inte glömma att Angeles (Bermudez-Svankvist, tidigare gd) var mycket välprofilerad och lite av en ikon hos borgerliga krafter i Sverige, men det funkade inte på Arbetsförmedlingen, får man ändå säga i efterhand. På sitt sätt är det ett tydligt tecken på att man inte längre tror på sin modell att få folk i arbete, säger han.
Karl-Petter Thorwaldsson berömmer Mikael Sjöberg som han säger ”visat sig vara en duktig generaldirektör” med bra erfarenhet som myndighetschef och en stark ”förankring i arbetslivet”. Men LO-basen tillägger också att det i slutändan ändå är regeringen som beslutar om arbetsmarknadspolitiken och att en ny generaldirektör inte kan göra något åt den, enligt LO, bristande politiken.
– Politiken är exakt densamma som den var igår och den politiken är på ren svenska åt helvete. Den gör att den som tappar greppet om arbetsmarknaden snabbt passiviseras. Den har gjort att vi i dag har tre gånger så många långtidsarbetslösa än vi hade när den här politiken genomfördes. Den gör att människor glider över i socialbidrag, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Däremot har Mikael Sjöberg viss handlingsutrymme, utifrån regeringens politik, tillägger han.
– Arbetsförmedlingen tycks fungera väldigt dåligt med en personal som inte trivs och stora arbetsmiljöproblem. Där kan en ny generaldirektör, som dessutom har kunskap inom arbetsmiljöfrågor, göra nytta. Sedan måste de anställda på Arbetsförmedlingen ta lite mer modiga beslut, till exempel i förmedlingsverksamheten där man snarare gjort mindre än vad som anges i regleringsbrevet. Där kan Mikael ge de anställda lite bättre självförtroende för att exempelvis ta snabbare beslut för att matcha arbetslösa mot de jobb som växer fram, säger Karl-Petter Thorwaldsson och avslutar:
– Så där på marginalen kan han göra något, men i det stora hela måste det till mer pengar för att ge människor utbildning eller subventionera anställningar och låta folk komma ut.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...