Målsättningen för 2014 är 1 700 medlemmar. Med några veckor kvar till jul fattas fortfarande ungefär 200. Det vill Cuf avhjälpa med en rekryteringskampanj i form av en julkalender där medlemmar ger sina bästa rekrytringsargument i dagliga filmsnuttar.
– Julkalendern var tänkt innan regeringskrisen kom och är ett sätt för oss att låta våra medlemmar synas och själva göra reklam för vårt förbund, säger Petra Björk, informationsansvarig på Cuf, som också har producerat kalendern.
Att Cuf "nu fått en ny valrörelse på halsen" minskar inte behovet av ungdomsförbundare, vilka fungerar som moderpartiernas fotsoldater i valspurten.
Hur känns det att behöva sätta upp valaffischer nu igen?
– Det var ju en chock att det blev som det blev. Det var nog få som hade räknat med nyval. Men jämfört med andra ungdomsförbund har vi de resurser som krävs, både när det gäller engagerade medlemmar och en budget som täcker en ny valrörelse.
– Det var ju en chock att det blev som det blev. Det var nog få som hade räknat med nyval. Men jämfört med andra ungdomsförbund har vi de resurser som krävs, både när det gäller engagerade medlemmar och en budget som täcker en ny valrörelse.
I helgen plockade Cuf ut 500 000 ur valrörelsekassaskåpet. Ytterligare tillskott kommer sannolikt Centerpartiet stå för när riksorganisationens kommunikationsstrategi har hunnit sätta sig.
Cufs eftervalskampanj har handlat mycket om skola och miljö, vilket också kommer att bli basen för vårens kampanjer, om än i modifierat skick.
Sista helgen i januari kommer också att ägnas åt valkurs för medlemmar, vilket också fungerar som en slags valupptakt.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.