JCDecaux har med byrån Welcom sytt ihop en kampanj som går ut på att köra folk i taxi den 3, 4 och 5 juli under Almedalsveckan. Passagerarna bestämmer vad resan ska kosta, pengarna går till organisationen Friends som arbetar mot mobbing och utanförskap.
– Vi vill öka kännedomen om JCDecaux´s fantastiska cyklar, samtidigt som vi ville göra något roligt som syns ordentligt. Detta är en aktivering som fyller en funktion och kan hjälpa stressade själar på plats. Det är svårt att få tag i transportmedel under Almedalsveckan och en cykeltaxi kommer dessutom fram enklare än en vanlig bil. Till sist, vi vill att Friends ska få in så mycket pengar som bara är möjligt under dessa dagar, berättar JCDecaux kommunikationschef Malin Otterström.
JCDecaux har tagit hem ”två vrålåk”, som Malin Otterström uttrycker det.
Men kampanjen hade kunnat hamna i rejält logistiskt trubbel.
– Vi har köpt in två cyklar från Kina, som tyvärr har blivit rejält försenade i leveransen. Just nu är de utanför kusten i Shanghai. Så vi har fått hyra in två cyklar, som tack och lov blir lika bra som de ordinarie varianterna.
Vem kör taxicyklarna?
– Cyklisterna är vana cykelförare i Stockholm i vanliga fall. Vi och förarna är jätteglada att vi har hittat varandra, de pluggar kartor över Visby för fullt i detta nu.
– Cyklisterna är vana cykelförare i Stockholm i vanliga fall. Vi och förarna är jätteglada att vi har hittat varandra, de pluggar kartor över Visby för fullt i detta nu.
Varför vill ni bli kopplade till begreppet "taxi"?
– Du är faktiskt den första personen som gör den kopplingen. Ordet taxi är ju mer ett begrepp för att ta betalt för resan, om vi exempelvis hade hetat ’cykelskjuts’ eller liknande hade det inte varit lika tydligt vad det handlar om.
– Du är faktiskt den första personen som gör den kopplingen. Ordet taxi är ju mer ett begrepp för att ta betalt för resan, om vi exempelvis hade hetat ’cykelskjuts’ eller liknande hade det inte varit lika tydligt vad det handlar om.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...