UPPDATERAD. Sedan tidigare har Prime jobbat med Järvaveckan. Nu får organisationen bakom The Global Village Gullers Grupp som kommunikationspartner.

Järvaveckan och Global Villages grundare Ahmed Abdirahman och berättar följande om byråsamarbetena:

– Gullers jobbar med stiftelsen Global Village, som har många andra verksamheter än Järvaveckan. Men vi kommer att fortsätta att arbeta med Prime som kommunikationspartner för Järvaveckan. Vi kommer att ha ett långsiktigt samarbete om att utveckla Järvaveckan med Prime.

The Global Village och Gullers Grupp har tecknat ett avtal om ett ”långsiktigt samarbete”.

Gullers ska agera kommunikationspartner och erbjuda en grundnivå av rådgivning utan arvode, alltså jobba pro bono. Avtalet sträcker sig i tre år.

Så vad hoppas Gullers uppnå?
”Fokus på mångfald har de flesta byråer idag, vi känner att det är mycket snack men väldigt lite verkstad. För många som jobbar på byråer är det mer annorlunda att åka till Rinkeby än New York”, berättar Gullers vd Ulf Dahlqvist, via mejl, och utvecklar:

”Vi vill göra något konkret. Med snack bygger man inte ett starkt inkluderande samhälle. Så vi har de senaste åren lagt resurser på detta, vi har bland annat i samarbete med Fryshuset erbjudit popup-utbildningar i utanförskapsområden för att lära ungdomar om hur de kan påverka i samhället. Vi gör detta för att vi tycker det är viktigt och för lära oss om våra nya målgrupper. Vi är övertygade om att det är viktigt för oss, våra kunder och Sverige. Vi vill förstås kunna vända oss till våra nya målgrupper och kunna guida svenska företag och myndigheter i den nya värld vi alla lever i”.

Inför årets upplaga av Järvaveckan klev Gullers in som en av huvudsponsorerna. Men Järvaveckan ställdes in på grund av corona-pandemin.

(I en tidigare version av artikeln framstod det som att Gullers skulle ersätta Prime, något som Ahmed Abdirahman berättar inte stämmer. Artikeln har uppdaterats. /red.)