Efter två på varandra följande kvartal med negativ tillväxt, slår IRM en negativ tillväxt på 2,1 procent till 48,4 miljarder kronor för helåret 2023. Siffran gäller alla köp av reklamutrymme.

IRM skriver i sin prognos att ”utsikterna för nyhetsmedier och tv har sänkts, medan utsikterna för internet höjts något”, sedan den förra prognosen från mars.

IRM räknar också med en fortsatt lägre tillväxttakt för digitala annonser, drivet främst av en ”svag utveckling för banners”.

IRM tror på ”en försiktig tillväxt” för 2024” som ”drivs av en bättre konjunktur, enklare jämförelsetal samt ett antal idrottsevenemang”. RIM räknar med en tillväxt på 1 procent till 48,9 miljarder kronor för 2024.

För en del medier ser det ljusare ut än för andra:

”Bäst förväntas det gå för podcasts som befinner sig tidigt i produktlivscykeln Även bio, som ännu inte fullt återhämtat tappet efter pandemin, får en tvåsiffrig tillväxt under 2023 relativt 2022”.