Socialdemokraterna skulle vara det största partiet med 31 procent, enligt Ipsos väljarbarometer genomförd 25 april-6 maj. Jämfört med förra valet, 2009, ökar Socialdemokraterna med över 6 procentenheter.  Moderaterna ökar med 4 procentenheter till 23. Faller Ipsos barometer ut är det Miljöpartiet som blir Sveriges tredje största parti i EU med 13 procent, en ökning med 2 procentenheter. Partiet skulle därmed bli större än Folkpartiet som backar drygt 4 procentenheter till 9,0 procent, enligt Ipsos.
 
Vänsterpartiet skulle få 7 procent (5,7) och Sverigedemokraterna skulle få 6 procent (3,3). Övriga partier hamnar under spärren på 4 procent, enligt Ipsos.
 
Väljarna anser i att miljön (15 procent) är den viktigaste frågan följd av skola (10), jobb (10), sjukvården (8).
 
Viktigast för väljarna vid val till EU-parlamentet är partiets insatser för svensk politik (77 procent), EU-politik (67) och kandidaterna (56).
 
Partiernas EU-reklam har knappast gått hem i stugorna. 70 procent anger att de inte har sett någon EU-kampanj alls. Flest har sett Socialdemokraternas kampanj (15 procent), följd av Moderaternas (12) och Folkpartiet (8).
 
En större andel väljare har sett reklam från Kristdemokraterna (7 procent) och Centerpartiet (6) än vad de partierna har i andel av väljarna, 3 respektive 4 procent.