Arbetsgivarorganisationen Installatörsföretagen och fackförbundet Elektrikerna är ute och kampanjar tillsammans.

Sedan tidigare har de två parterna drivit projektet Upplyst för att komma till rätta med jämställdheten i branschen. Nu när många tar studenten, kampanjar de två tillsammans för att locka unga att börja jobba i branschen där det behövs rekryteras 28 000 personer fram till 2023. Kampanjen sker under parollen #ElektrikerBehövs.

Kampanjen är riktad till de cirka 5 000 ungdomar som tar studenten från El- och Energiprogrammet. I kampanjen visas varje dag en bild av en arbetande elektriker.

”Vi kommer också att bedriva påverkansarbete mot skolor och företag inom elbranschen och elteknikbranschen, där vi visar på att vi står upp för en jämställd bransch med vettiga värderingar”, berättar Eva Strindberg, pressansvarig på Installatörsföretagen, via mejl.

Hon berättar vidare:

”Vi kommer även rikta oss mot företag i branschen och visa på fördelarna med att anställa nu och i framtiden trots pandemin. Detta påverkansarbete sker genom direktkommunikation med utvalda skolor och företag”.

Vilka vill ni nå och vilka kanaler använder ni?
Vi vill primärt nå ungdomar i åldern 19-20 år och sekundärt företag, lärare och media. Vi kommer använda oss av sociala medier (Facebook och Instagram). När det kommer till vårt påverkansarbete kommer vi att använda oss av direktkommunikation via mejl samt våra egna tidningar”.

Kan ni ange några mål?
Vi vill välkomna de ungdomar som nu tar studenten från el- och energiprogrammet till vår bransch. De ska veta att det här är en framtidsbransch trots de utmaningar som samhället upplever just nu. I vår bransch kommer de att få arbeta med nya, klimatsmarta lösningar och bidra till samhällets utveckling både idag, imorgon och i framtiden”.

 Är det några byråer involverade?
Nej, detta är inhouse, och resultatet av ett gott samarbete mellan Elektrikerna och Installatörsföretagen”.