• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

20 Feb 2025

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

Reklambranschen står inför ett skifte som förändrar hur annonser levereras, ses och mäts. Med konsumenter som spenderar mer tid på premiumkanaler som ansluten tv (CTV) och digitalt ljud, växer behovet av transparens, innovation och datadrivna strategier. Samtidigt hjälper nya identitetslösningar och omnikanalskampanjer annonsörer att nå sina konsumenter där de är.

År 2024 blev en vändpunkt för reklambranschen, då värdet av det öppna internet lyftes fram som en central del av framtiden. Transparens, innovation och datadrivna strategier står i fokus när branschen arbetar mot ett mer hållbart internetekosystem och skapar bättre upplevelser för annonsörer och konsumenter.

Förändringar i internets infrastruktur, som det pågående skiftet bort från tredjepartscookies och introduktionen av nya identitetslösningar har påskyndat en revolution i hur annonser riktas och mäts. Med ökad regulatorisk granskning mot Big Tech som bakgrund hoppas jag att 2025 innebär nya möjligheter för ett öppnare och mer rättvist internet.

Kanaler som Connected TV (CTV) och digitalt ljud erbjuder större möjligheter att nå engagerade målgrupper och förbättrar möjligheterna att mäta resultaten av kampanjer. Resultatet är att dessa kanaler lockar en ökande andel av annonsinvesteringarna och ger insikter som hjälper annonsörer att förstå avkastningen på sina investerade kampanjer och optimera sina strategier.

Som exempel visar en svensk undersökning från tidigare i höstas att 81 procent av hushållen har en smart-tv och att 57 procent enbart är uppkopplade via internet. Streaming-tv håller på att bli en av de viktigaste kanalerna för att nå konsumenter med högkvalitativt innehåll och relevanta annonser, och fler varumärken ser nu potentialen i att använda denna plattform.

Branschen går bort från slutna och ogenomträngliga system, de så kallade ”walled gardens”, och prioriterar istället öppna och transparenta leveranskedjor. Supply Path Optimization (SPO) har blivit ett prioriterat område, där annonsörer optimerar mot mer hållbara tillvägagångssätt för att säkerställa att varje spenderad krona ger maximalt värde.

Det är avgörande för branschens långsiktiga framgång att alla aktörer – från publicister till annonsörer – tar ett gemensamt ansvar för att bygga en rättvisare och effektivare annonsmarknad. Transparens stärker ekosystemet och skapar bättre förutsättningar för innovation och tillväxt.

I en allt mer fragmenterad medievärld är omnikanalkampanjer en nyckel till framgång. Genom att koppla ihop flera kanaler – från CTV och digitalt ljud till display och digial out-of-home (DOOH) – kan varumärken skapa övergripande kampanjer som är både effektiva och engagerande. Forskning visar att sådana kampanjer genererar mer än 1,4 gånger mer uppmärksamhet och är nästan dubbelt så effektiva för att engagera konsumenter som plattformar begränsade till en eller ett fåtal kanaler.

Framväxten av omnikanalen går hand i hand med nya identitetslösningar som Unified ID 2.0 och EUID. Dessa tekniker gör det möjligt för annonsörer att kombinera sina strategier och skapa sömlösa konsumentupplevelser.

Vi behöver en bred branschsamverkan för att utveckla identitetsverktyg som skyddar användarnas integritet, möjliggör relevant och effektiv annonsering, och fungerar sömlöst över alla kanaler. CTV, digitalt ljud och omnikanalskampanjer kommer att spela avgörande roller och utvecklingen av detta behöver drivas av både publicister/broadcasters och annonsörer men även underlättas av alla intresseorganisationer där emellan, som Sveriges Annonsörer och IAB.

Med fokus på öppet internet, fair play och en tydlig framtidsvision kan detta bli året då reklambranschen på allvar etablerar en ny standard som gynnar publicister, annonsörer och konsumenter. Det är dags att utnyttja potentialen hos premiumkanaler och bygga ett hållbart och inkluderande ekosystem som driver branschen framåt.

Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 08:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 06:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 08:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 10:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 11:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 06:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 16:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 09:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 16:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 08:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • M-ledamoten om Stegras bjudning

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram