Den ideella föreningen Kul i Hemmet har kört igång en morgonrockskampanj som ska leda till att IVA-anställda som har jobbat med corona ska få pusta ut.

Bakom Kul i Hemmet står bland annat Mikael Ahlström och hans dotter Elisabeth Ahlström (bilden), som är projektledare och content-ansvarig. Föreningen startade för 1,5 månad sedan.

– Vi vill minska smittspridningen i samhället och uppmuntrar till att följa FHMs råd till ett minimum och göra det på ett så roligt sätt som möjligt, säger Elisabeth Ahlström.

Kul i Hemmet driver sajten Kulihemmet.se och publicerar även sitt innehåll på Instagram men finns även på Facebook och Linkedin. Nu rullar organisationen ut kampanjen, The Robe Club, som innebär att alla som lägger upp en bild på sig i badrock genererar två hotellnätter för landets IVA-personal. Familjen Ahlström kommer att köpa 2 500 hotellnätter av Scandic och andra hotell.

– Vi vill att det ska vara en vinn-vinn-vinn-kampanj, där vi donerar hotellnätter till IVA-personal, stöttar hotellnäringen och bidrar till sakta ner smittspridningen.

Hur uppstod idén?
– Vi såg att Meryl Streep hade på sig en morgonrock som hon la upp på Instagram och fick mycket publik. Vi har sett flera utmaningar på internet och vill göra en som är så tillgänglig som möjligt. Dessutom är badrock ett plagg som många troligen bär hemma nu.

Hur ska ni få fart på kampanjen?
– Vi kommer att involvera influerare och även familj och vänner.

Influerarna som hittills har lagt upp en morgonrocksbild i sina kanaler är Anitha Clemence, Margaux Dietz, Dasha Girige och Hedvig Palm.

Alla jobbar probono, betonar Elisabeth Ahlström.

Och det gör även pr-byrån Redgert Comms.

– Det är guld värt, säger Elisabeth Ahlström.