Ikea uppmanar till återanvändning

Med två nya reklamfilmer kampanjar möbeljätten Ikea för återanvändning och slår ett slag för cirkulär ekonomi.
Kampanjen börjar rulla 11 januari i tv, sociala medier och Youtube.
Budskapet är ”Möbler som följer med när livet förändras”. Tanken är att inspirera till att använda och renovera saker som målgruppen redan har. Filmerna visar personer som reflekterar över möbler de har haft och hur de ska användas framöver.
”Med den nya kampanjen vill vi lyfta fram våra produkters långa livslängd och få fler att värna det de redan har i sina hem. Vi vill inspirera till ett mer hållbart liv hemma, men vi vet att vägen dit inte går via enorma och dramatiska förändringar, utan med små steg i rätt riktning som tillsammans skapar stor förändring”, kommenterar Per Stolt, marknadschef för Ikea Sverige.
Ikea vill också driva Ikea vill också driva den cirkulära ekonomin.
”Det är ord som kan kännas långt ifrån vardagslivet. Vi ville därför skapa en känsla av nostalgi som alla kan känna igen sig i och uppmuntra till att återuppleva den gamla goda tiden genom att återanvända sina gamla möbler”, kommenterar Emil Asmussen, creative director i norra Europa för Ikeas byrå Virtue.
Filmerna har producerats av Hobby film.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.