Det var i ett blogginlägg i måndags som Jenny Bengtsson, ordförande för regionen Stockholm Gotland på Hotell- och restaurangfacket och tidigare skribent på Alliansfritt Sverige, gick igenom fem kändiskrogar.
Alla, förutom Petters hamburgarställe, sågades då de saknade kollektivavtal – något som fått E-Type att både rasa och pudla.
– Att det var just dessa fem grundar sig i en artikel som jag läste, där de skrev om att kändisarna nu ger sig in i krögarsvängen. Så jag kollade upp om ställena har kollektivavtal, det är en facklig yrkesskada som jag har, säger Jenny Bengtsson.
Överraskades du?
– Både ja och nej, men övervägande ja. Det är ju personer som har en ganska särskild ställning med tanke på att man redan är känd och de får mycket publicitet på grund av det. Jag ser det som naturligt att man föregår med gott exempel i det läget.
– Både ja och nej, men övervägande ja. Det är ju personer som har en ganska särskild ställning med tanke på att man redan är känd och de får mycket publicitet på grund av det. Jag ser det som naturligt att man föregår med gott exempel i det läget.
Detta är dock bara början. Jenny Bengtsson berättar att de ska fortsätta med sin granskning.
– Vi har bara skrapat på ytan. Det finns massor av inflytelserika personer som driver restaurangbusiness och inte har kollektivavtal. Det gäller även kändiskockarna som är på tv, de är experter på att skita i kollektivavtal, säger hon.
Aftonbladet har pratat med flera av de granskade kändisarna som hävdar att de följer kraven och vissa till och med betalar mer än vad kollektivavtalen kräver, men att det skulle vara för dyrt att teckna ett sådant avtal.
Men det köper inte Jenny Bengtsson.
– Den argumentationen är ganska platt och går helt enkelt inte ihop. Om man redan betalar det som står i kollektivavtalen, då är ju en underskrift det enda som står i vägen mellan ett avtal och verkligheten. Det finns ingen annan anledning till att man inte skulle skriva under och garantera sina anställda de villkoren.
Bortsett från E-Type, hur har reaktionerna varit?
– Bara positiva. Folk tycker att det är bra att frågan lyfts, att det är en angelägen fråga, att det är självklart att man ska ha kollektivavtal, och så vidare. Sedan om man roar sig med att läsa kommentarsfälten då är det väl lite mixat. Men det ska man nog avhålla sig ifrån, om man vill hålla sig psykiskt friskt.
– Bara positiva. Folk tycker att det är bra att frågan lyfts, att det är en angelägen fråga, att det är självklart att man ska ha kollektivavtal, och så vidare. Sedan om man roar sig med att läsa kommentarsfälten då är det väl lite mixat. Men det ska man nog avhålla sig ifrån, om man vill hålla sig psykiskt friskt.
Hur kändes det att ha E-Type rasande mot dig?
– Jag är van med manliga härskartekniker, så jag blir inte chockad över det. Men E-Type ska ha en eloge för att han lyfter frågan ännu mer för oss, säger Jenny Bengtsson som dock annars tycker att E-Types reaktion varit ”fruktansvärt sorglig”.
– Jag är van med manliga härskartekniker, så jag blir inte chockad över det. Men E-Type ska ha en eloge för att han lyfter frågan ännu mer för oss, säger Jenny Bengtsson som dock annars tycker att E-Types reaktion varit ”fruktansvärt sorglig”.
– Han tar till sådant när han inte har några argument i sakfrågan. Hade han haft det hade vi kunnat ha en lång diskussion om själva sakfrågan, vilket vore mer intressant än att prata om att jag är en kvinna.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
