– Jag är hemma, ledig och arbetslös nu, men det är tur att solen skiner, säger hon.
Bettina Kashefi har tjänstgjort som statssekreterare sedan Alliansen kom till regeringsmakten 2006. Under första mandatperioden jobbade hon på socialdepartementet med socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, för att efter valet 2010 byta till arbetsmarknadsdepartementet och Hillevi Engström.
I tisdags stod det klart att hennes minister Hillevi Engström efterträder Gunilla Carlsson som biståndsminister, vilket innebär att Bettina Kashefi därmed får lämna sin tjänst.
– Formellt så slutar, per automatik, alla vi som har anställningar knutna till statsråd som slutar. Jag lämnade min ansökan om entledigande i tisdags, och regeringen tog beslut om det igår. Det är den värld vi lever, när vi har politiska uppdrag, det är bara att bita ihop, säger hon.
När hon fick besked om ministerbytet vill hon inte säga, utan berättar bara att regeringsombildningen blir ”publikt för alla i samband med regeringsförklaringen”.
Hur har din tid som statssekreterare varit, tycker du?
– Det har varit en fantastisk tid, måste jag säga, att få vara med och reformera sjukförsäkringen under första mandatperioden och sedan efter det arbeta med Hillevi Engström med arbetsmarknadspolitiken. Det har varit fantastiskt spännande och jag är otroligt tacksam över dessa år. Men det har varit slitsamt, en statssekreterare jobbar hårt, säger Bettina Kashefi.
– Det har varit en fantastisk tid, måste jag säga, att få vara med och reformera sjukförsäkringen under första mandatperioden och sedan efter det arbeta med Hillevi Engström med arbetsmarknadspolitiken. Det har varit fantastiskt spännande och jag är otroligt tacksam över dessa år. Men det har varit slitsamt, en statssekreterare jobbar hårt, säger Bettina Kashefi.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
