Även Miljöpartiet vill bygga ut tunnelbanan till Nacka, Arenastaden och Barkarby. Utöver det vill Miljöpartiet ha en "orange linje", bland annat till Täby, och utbyggd Spårväg Syd och Tvärbana Norr. Förslaget, som ska ge Miljöpartiet konkurrensfördelar i valet, är tänkt att ge 200 000 nya bostäder. Däremot riskerar Miljöpartiet sura bilister eftersom spårutbyggnaden ska gå före "gamla motorvägsprojekt som Förbifarten", som språkröret Åsa Romson uttrycker det i ett pressutskick.
HG Wessberg tar Miljöpartiets förslag med viss ro.
– Jag ser det inte i motsättning till det jag har gjort. Sedan finns det en gräns för hur mycket som kan byggas samtidigt och hur mycket landstinget klarar att trafikera. Men jag ser det positivt att fler väljer att följa efter det jag gör, säger HG Wessberg.
En längre intervju med HG Wessberg finns i den senaste utgåvan av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
