Det är byråernas branschorganisation Sveriges Kommunikationsbyråer har bjudit in handelminister Ewa Björling (m) som har tackat ja och tar med sig en delegation till Frankrike i juni.
– Jag håller på att fixa ett bra program. Det här har varit ett mål för mig sedan förra året att skapa opinion kring varför man ska åka till Cannes där svensks kreatörer är välrenommerade och utmärkande. Så det känns jätterolig, säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer.
Reklam och marknadsföringsbranschen är en del av regeringens ambitioner att stötta och fördubbla exporten av de kreativa näringarna.
– Vi samarbetar alla i de kreativa näringarna för att se hur vi kan nyttja varandras mötesplatser för att ta ett större grepp om den kreativa sektorn.
Ewa Björling har fått sin årliga budget för promotion, eller främjande som det heter på regeringsspråk, av svensk export höjd med 50 miljoner till 210 miljoner kronor. De kreativa näringarna är en del av det.
– Vi åker ner i år för att få en introduktion, så satsar vi större nästa år som vi gör med filmfestivalen där vi hjälper till med att sätta upp en svensk paviljong i år, säger Ewa Björling.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...