Partiet har under sommaren sökt en ny ägare till både Riks och tidningen Samtiden.

Det är Riks redaktör Jacob Hagnell som tar över medieföretaget via bolaget Rplay Nordic Media AB.

Jacob Hagnell har varit med sedan starten av Riks 2020.

– Det är jag som är ensam ägare som det ser ut i dagsläget. Vi tror på Riks och ser en stark framtid för kanalen. Nästa steg är att släppa partikopplingen, säger Jacob Hagnell och jämför med A-pressen och andra partikopplade tidningskoncerner.

– De byggdes upp under decennier. Vi har på kort tid nått dit vi är idag.

Ett tiotal fast anställda medarbetare och konsulter följer med.

–  Vi är jätteglada över att kunna utveckla Riks med våra kära profiler. Vår ambition är att göra ännu mer intressant tv och vi hoppas bland att utveckla våra morgonsändningar och ge TV4 och SVT en match.

Efter ett visst datum slutar SD att finansiera Riks.  Men några detaljer över hur affären sker, lämnar Jacob Hagnell inte ut:

–  Det sker en köp- och överlåtelseprocess och detaljerna är mellan mig och säljarna.

Dock följer inte bolaget Samtid & Framtid som driver tidningen Samtiden med Dick Erixson som chefredaktör med. Samtid & Framtid har under sommaren lagts ned av SD.

–  Men givetvis ser jag fram emot att jobba med Dick Erixon i framtiden. Jag hoppas att vi även ska kunna driva Samtiden.

Hur ska ni finansiera verksamheten?
– Ambitionen är att det ska blir ett livskraftigt företag och varumärke. VI har byggt en publik med 100 000-tals tittare och ett varumärke som är igenkänt av många. Övertid kommer det (finansieringen) kristalliseras. Nu går vi från att var en del av partiet till ett självständigt bolag. Vi kommer att ha olika intäkter från reklam privata donationer, produktion och vi ska utveckla vår konservativa nyhetsförmedling.

Hur kommer kopplingen till SD att vara framöver?
– Det finns ingen koppling. SD har ingen påverkan på det redaktionella innehållet även om ledarsidan kommer att vara oberoende sverigedemokratisk. 20 procent av svenskarna röstade på SD och det är en intressant publik att nå ut till för att visa olika samhällsproblem och olika sätt att tänka.

Hur känns det?
– Jag är taggad. Det är kul att vi har fått genomslag och har blivit en aktör som kan vara ett nödvändigt komplement. Det ska bli jätteroligt att bli en utmanare.

–  Jacob har jobbat hos mig och är en talangfull medarbetare. Jag tror att det kommer att gå jättebra, säger SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Hur ser affären ut?
– Det kommunicerar vi inte.