Miljöpartiets ungdomsförbund Grön ungdom ska engagera ungdomar med hjälp av fysiska och digitala plakat där hashtaggen "#redoför" kan kompletteras med valfritt budskap. Grön Ungdom har dock tagit fram tre standardbudskap som speglar ungdomsförbundets hjärtefrågor i Europaparlaments- och riksdagsvalet: klimat, migration och feminism.
– Det jag tycker är coolt att kampanjen är interaktiv och att den är både digital och fysisk. Vi vill att man själv ska kunna sprida valbudskap via våra skyltar, säger Grön ungdoms språkrör Lorentz Tovatt.
I kampanjen fokuserar Grön Ungdom på att nå ut i sociala medier. Förutom mer etablerade kanaler som Facebook och Twitter lägger förbundet tyngdpunkt på Instagram. Enligt Lorentz Tovatt är det i princip bara Feministiskt initiativ som gjort en ordentlig satsning när det gäller närvaron på Instagram.
– Det är få partier som verkligen har satsat på Instagram hittills. Vi tror att det finns en stor potential att nå ut där, inte minst för att ungefär hälften av alla ungdomar använder kanalen.
Enligt Lorentz Tovatt har kampanjen, som lanserades i helgen, redan fått viss spridning.
– Vi ser att många redan har börjat använda hashtaggen och många gillar konceptet.
Kampanjens interaktiva del, möjligheten att själv, inom ramen för Grön Ungdoms skyltar, få bestämma vilket budskap som är viktigt, gör att fler kan tänka sig visa sitt engagemang i särskilda sakfrågor, tror Lorentz Tovatt.
– Vi har förstått att det är många som vill engagera sig i enskilda frågor men som inte vill köpa alla delar i ett politisk parti.
Det finns ju alltid en risk att hashtaggar "kapas" av meningsmotståndare. Hur ser du på det?
– Vi har tänkt på det men vi tror inte att risken är så stor. Och skulle det bli kapat får vi ändå ut våra åsikter.
Vad är du själv #redoför?
– Framför allt en aktivare klimatpolitik, för det har Sverige saknat de senaste åtta åren.
Är Miljöpartiet för dåliga på att föra fram en feministisk agenda?
– Miljöpartiet har riksdagens bästa feministiska politik men har inte lyckats kommunicera det tillräckligt bra, vilket Grön Ungdom har påtalat. Men det är roligt att Miljöpartiet redan har accepterat många av de förslag som Grön Ungdom vill ska finnas med i valmanifestet.
Vem är bäst på att driva feministiska frågor i Miljöpartiet?
– Nu på senare tid har Per Bolund varit aktiv och skrivit debattinlägg. Det är roligt att vi har en ekonomisk-politisk talesperson som driver på i feministiska frågor. Åsa Romson är duktig på att pusha för de frågor som Grön Ungdom lyfter, som att unga tjejer mår dåligt och att vi gjorde göra om våldtäktslagstiftningen till exempel. Sen lyfter ju såklart Gunvor G Ericson, som ju är på papperet är vår talesperson i jämställdhetsfrågor, feminism.
Vilka andra ungdomsförbund tycker du är bäst på att kampanja, rent generellt?
– Det har jag inte stenkoll på men Muf brukar vara bra på att kampanja. Men till skillnad från oss saknar deras kampanjer all politisk substans och de kampanjar bara för kampanjandets skull.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...