Miljöorganisationen Greenpeace trappar upp kampen mot reklam som säljer produkter som skadar klimatet med en Göteborgs-artist.

Målet är att få till ett fossilreklamförbud inom EU. Greenpeace har fått artisten Kapten Röd att engagera sig.

”Det går inte gå att slå upp ögonen på morgonen utan att bli exponerad för reklam. I en sån värld är det lätt att glömma det är vi vanliga människor, inte företagen, som i slutändan bestämmer var gränserna ska gå för vad som ska säljas i våra mobiler och busshållplatser. Jag vill se politiker som steppar upp och säger nej till den reklam som skadar planeten absolut mest, fossilreklamen”, kommenterar Björn Nilson, som ligger bakom artistnamnet Kapten Röd.

Hans första insats blir att låna ut sin röst till isbjörn som vill rädda Arktis från att smälta bort. Sagan ska berättas i Greenpeace kommande reklamfilm ”Björnen Boel och fossilreklamen”, som är illustrerad av konstnären Mikael Nilsson och har musiken gjord av Simon “Hofmästarn” Hansson.