Greenpeace anmäler Preem till Reklamombudsmannen och Konsumentverket och kräver att drivmedelsbolaget stoppar en pågående reklamkampanj. Detta inför Mark- och miljödomstolens med sitt beslut den 15 juni om Preem ska få tillstånd att expandera sitt oljeraffinaderi i Lysekil.

Greenpeace säger sig ha siffror på att Preem ”inför beslutet har spenderat miljoner kronor på en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Ny Teknik, Lysekilsposten, Expressen, Youtube, och Facebook”.

Greenpeace anser att Preem ”använt fula knep och lagt miljontals kronor på att försöka få sin fossilverksamhet att framstå som en miljö- och klimatgärning”.
Greenpeace kräver att konsumentombudsmannen Cecilia Tisell stoppar Preems kampanj.

Bakom Greenpeace agerande står Gustav Martner, som idag är kreativ chef för Greenpeace i Norden. Tidigare var han ordförande för reklambyråernas organisation Komm.

I ett utskick kommenterar han:

”När vi började granska i detalj hur mycket Preem medvetet grönmålat, försökt förstärka konflikter mellan olika grupper i samhället och till och med anspelat på människors rädslor för krig blev jag chockad. Att ett företag har mage att göra så här och att ansvariga myndigheter inte stoppat dem är inte värdigt vår demokrati”.

Dagens Opinion söker Preem för mer info kommer