”Golf-branschen måste digitaliseras”
En av svensk idrotts främsta pandemivinnare är golfen som under 2020 och 2021 såg en markant ökning i alla mätbara kategorier. Det ökade intresset har brutit en negativ trend och lugnat många som tidigare oroat sig för golfens framtid som folksport.
Sverige är en av de nationer som redan på 80 och 90-talet anammade golfen. Strax innan millennieskiftet skedde en expansion inom sporten och under 2004 uppgick antalet medlemmar i landet till rekordhöga 554 293. Detta bidrog till att fler banor byggdes och att klubbarna förbättrades. Under denna period kunde vi dessutom se ett stort antal svenska spelare göra avtryck på proffstourerna och sätta Sverige som golfnation på kartan.
Sedan dess har intresset dalat. Mellan 2004 och 2019 har antalet medlemmar inte stagnerat utan sjunkit med 13 procent, något som naturligtvis också drabbat klubbarnas ekonomiska tillväxt. De senaste åren har få, med enstaka undantag, professionella svenskar varit med och slagits bland den absoluta världseliten. Samtidigt har branschen stått stilla och tittat på när övriga samhället nyttjat de senaste decenniernas tekniska landvinningar, golfen behöver digitaliseras för att inte halka efter ytterligare.
Med tanke på dessa dystra utsikter är därför golfens ökade popularitet under pandemin en efterlängtad utveckling för alla som, på ett eller annat sätt, är intresserade av sportens välmående. Det är glädjande att banorna återigen är fullbokade och att antalet aktiva utövare har ökat markant under de två senaste åren. Det går också att notera ett tydligt skifte i vilka det är som väljer att ansluta till sporten: Antalet juniorer har ökat med 49 procent och antalet kvinnor med 11 procent.
Det som har skett under pandemin är en gyllene möjlighet för branschen i allmänhet och klubbarna i synnerhet. För att kunna förvalta denna möjlighet måste landets klubbar accelerera sin digitala utveckling. Sverige är en föregångare när det kommer till digitalisering, det borde golfen också vara.
Här är mina tre förslag på vilka förändringar som måste genomföras:
rekrytera digital kompetens
Titta på hur andra företag – som har genomgått den digitala transformering golfbranschen nu står inför – har agerat och anställ personer med ett lyckosamt track record.
samla in data
För ska kunna fatta affärsmässigt smarta beslut krävs data. Vad fungerar? Vad fungerar inte? Hur optimeras prissättning? Vilka öppettider ska shoppen ha? Att fatta beslut utifrån en vag känsla om vad som är rätt väg framåt fungerar inte – besluten måste underbyggas av data.
bygg upp ett digitalt ekosystem
Bygg upp ett digitalt ekosystem och var uppdaterad vad gäller betalningslösningar, bokningssystem, paketerbjudanden och liknande. Dagens golfspelare förväntar sig digitala och smidiga lösningar. Det måste alla aktörer i branschen förhålla sig till. Era medlemmar är kunder och dagens kunder förväntar sig digitala och smidiga lösningar.
Henrik Ahlin, vd och grundare Sweetspot
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.