Det är Simon Wallin och Anders Berg, tidigare rådgivare och chef respektive planningansvarig på Geelmuyden Kiese. Den senaste tiden har de dock jobbat i egen regi. Nu kör de igång byrån Crux Comms som duon äger till hälften var. Byrån tänker hålla sig inom b2b-sektorn och vänder sig särskilt till techbolag. Grundarduon tror sig var den första pr-byrån i Europa som är ai-driven.
– Vi har konstaterat att den gamla, pyramidformade, modellen rimligen inte hålla längre, säger Simon Wallin.
Han syftar på en modell där seniorkonsulterna tog in jobben som sedan utfördes av juniorkonsulter.
– Nu kan man som seniorkonsult göra produktionen själv med hjälp av ai, men byråerna fortsätter att ta betalt på samma sätt. Ofta tar man 30 000-40 000 för ett pressmeddelande. Alla känner rimligen till att det inte tar så mycket tid. Då tänkte vi att vi skulle lösa med ai så att vi i stället kan lägga tid på vår rådgivning.
Crux har utvecklat ai-verktyg som kan ta fram krönikor, debattartiklar, pressmeddelanden och texter till sociala medier.
Uppdragsgivare tecknar sig för ett abonnemang där de kan använda tre ”credits” varje månad. Credits som inte förbrukas kan sparas till ett annat tillfälle. Modellen liknar den som används av kommunikationsbyråerna HolyComms och Klingit.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...