Frågan om reklammärkning i sociala medier blev återigen aktuell i veckan när prinsessan Madeleine la ut ett inlägg på sin instagram om hennes nya arbetsrelaterade satsning. Med avstamp i det vill jag förtydliga vad marknadsföringslagen faktiskt säger.
I dagens digitala landskap är gränsen mellan privatliv och arbetsliv alltmer flytande. Våra sociala medier har blivit en förlängning av vår identitet, både privat och professionellt. Men var går egentligen gränsen för vad vi som anställda får eller bör dela i våra egna kanaler kopplat till våra anställningar?
Just den frågan har varit en av de vanligast förekommande under vårens utbildningar som jag håller i rollen som Alkoholgranskningsmannen. Reglerna är extra strikta när det gäller alkohol såklart, men reklamregler gäller för alla branscher.
När vi lägger upp bilder från fredagsfikat, tipsar om en kampanj vi jobbat med, eller berättar om ett lyckat event på Instagram, kan det vara svårt att tänka på att vi plötsligt blir reklambärare. Men enligt marknadsföringslagen kan inlägg som lyfter företagets produkter eller tjänster, där man agerar i egenskap av anställd, likställas med reklam. Även på våra egna privata kanaler.
Det är lätt att tro att reklam bara är reklam när den publiceras av företaget självt. Men så är det alltså inte. Om du till exempel delar ett företagsinlägg på LinkedIn, Instagram eller Facebook, och innehållet handlar tydligt om produkter, tjänster eller erbjudanden, räknas det som kommersiellt innehåll. Det behöver därför reklammärkas för att följa lagen.
Extra känsligt blir det när man arbetar i branscher med strikta regler, som alkohol eller medicin. Där är gränserna ännu tydligare. Ett inlägg som kanske känns helt oskyldigt för dig kan bryta mot lagen om det riktas mot fel målgrupp, exempelvis minderåriga.
Influencers är redan vana vid att navigera detta fält, men vad gäller för oss vanliga anställda med några hundra följare? Principen är densamma. Det handlar alltid om syfte och ändamål. Skulle du ha skrivit det där hyllningsinlägget om din arbetsgivare även om du inte jobbade där? Om svaret är nej, ja då är det sannolikt reklam du just lagt ut. Vill du med inlägget berätta om din prestation är det sannolikt okej.
Att navigera mellan privatperson och anställd kan kännas snårigt. Men det handlar i grund och botten om sunt förnuft och tydlighet. Arbetsgivare gör klokt i att uppmuntra medarbetare att använda sociala medier aktivt, men samtidigt måste de påminna om vad som gäller och får absolut inte uppmuntra medarbetare till att lägga ut sådant som arbetsgivaren själv inte får.
För i slutändan är det enkelt – tänk efter innan du delar. Sociala medier är ingen frizon, och om du representerar ett företag gäller samma regler som i verkligheten. Och kom ihåg, ju fler följare du har desto större är risken att någon märker om du trampar snett.
Men Madeleine då? Jag tycker att det blir tydligt i inläggets första mening att hon inte bryter mot lagen. Regeln är till för att inte vilseleda någon om ett kommersiellt innehåll, och det gör ju hon faktiskt inte.
Mattias Grundström, AGM
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

