– Det känns fantastisk att få en så fin utmärkelse. Vi är 1 400 stolta mottagare och det är härligt att vi, som har bakat bröd sedan 1887, ser att fler upptäcker vårt goda bröd även utomlands, säger Boel Lagerwall som är kommunikationschef på Pågen.
Vilka av era produkter efterfrågas utomlands?
– Våra gifflar har varit en fantastiskt exportsuccé. Men också skorporna Krisprolls, som gått på export sedan 1980-talet, går fortsatt starkt utomlands. Dessutom exporterar vi färskt bröd till de nordiska länderna och nu på senare tid även till Tyskland.
Är det Tyskland som är tillväxtmarknaden?
– Vi har en starkt positiv tillväxt i hela Norden, liksom i Tyskland.
Priset Årets Livsmedelsexportör 2014 delades ut av landsbygdsminister Eskil Erlandsson (c) som sedan 2006 varit den drivande kraften bakom projektet Matlandet med det uttalade målet att marknadsföra svensk matkultur utomlands.
Hur ser du på Matlandet?
– Alla satsningar som visar på stolthet över våra svenska råvaror är positiva. Vi behöver verkligen en långsiktighet i fråga om att sedan exportera de produkterna utomlands så det är nog lite för tidigt för att utvärdera effektera av Matlandet.
Men Eskil Erlandsson gör ett bra jobb?
– Ja, när det gäller att sätta fokus på svenska livsmedelsföretag och att främja stoltheten över bra råvaror.
Förutom utmärkelsen mottog Pågen även en presentcheck på 50 000 kronor att köpa exporttjänster från Business Sweden med.
Vad ska ni använda presentkortet till?
– Haha. Det har vi inte hunnit prata om ännu.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...