I filmen diskuterar Ann-Therése även hur digitaliseringen är vad som kommer att trenda under Almedalsveckan. Dessutom förespråkar hon och tycks se en omfattande trend bort från panelsamtal som ersätts med seminarier som involverar Almedalens besökare.
– Med filmen hade vi några idéer och spaningar kring vad som kommer att trenda i Almedalen i sommar och ville dela med oss av det och några tips på hur aktörer kan lyckas med detta, säger Ann-Therése Enarsson och fortsätter.
– En ambition hos oss är att vi i Almedalen vill involvera publiken mer än tidigare, och dela kunskapen som finns på plats. Vi vill slippa långrandiga paneler och se aktörer involvera besökarna i olika seminarier.
Är involverandet en övergripande trend i Almedalen?
– Att jobba och lösa uppgifter tillsammans är något som växer fram. Att åka till Almedalen med ett problem, dela med sig och samla kunskap med publiken och ha med sig en lösning hem, är en trend jag tycks se. Det är inte alls dumt att vi får mångfald i sätten vi diskuterar samhällsutmaningar.
Hur ser du på uppdraget i Hetast i Almedalen?
– Det är hedervärt. Jag har följt det i många år det är alltid värdiga vinnare och priset har stigit och blivit ett av Almedalens viktigaste priser. Det är roligt att få vara med i juryn och lyfta fram bra initiativ och de nominerade. Det krävs mycket jobb bakom kulisserna att vara i Almedalen, men vad jag tycker är viktigt att lyfta fram är att det inte är störst budget som vinner, utan att det finns många exempel där man får igenom budskap utan stor budget och de är värda att lyfta fram eftersom att de är en del av den demokratiska idén bakom Almedalen, där alla kan mötas och diskutera på samma plats.
Så hur blir man hetast i Almedalen?
– Jag brukar säga att man ringer mig… Nej, skojar bara. Man nominerar sig på sajten och kan tipsa jurymedlemmar som samlar på kandidater. Vi kan omöjligtvis fånga upp allting men gör vårt bästa för att göra det, så tipsa oss gärna.
Något mer?
– Tänk budskap snarare än budget. Skapa något oväntat som sticker ut. Gör något smart, överraskande och nyfiket, det är något jag som jurymedlem kommer att bära med mig in i arbetet.
Alexander Mörén
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...