Frida Hyvönen och First Aid Kit restaurang-kampanjar

Beställare av kampanjen är Stim, som hanterar musikrättigheter. Restauranger och butiker som spelar musik, ska betala ersättning till Stim. Men det är det inte alla som gör. Just detta problem vill Stim komma till rätta med i kampanjen som kör igång i dag. Kampanjen, framtagen av kommunikationsbyrån Volt, pratar dock inte om fusk med betalningar utan lyfter i stället fördelarna med att spela musik i restauranger och butiker. Enligt siffror från HUI ska det gå att lyfta försäljningen med 9 procent om rätt musik används. Fackförbundet En undersökning från Handels, som ska visa att 61 procent av butikspersonal är med nöjda med arbetsmiljön om det spelas Stim-licensierad musik, används också i kampanjen.
– Det är inte någon skrämselkampanj. Vi har valt att visa fördelarna med att ha rätt musik, säger Samuel Skwarski, pr-kreatör på Volt.
Kampanjen består av affischer utomhustavlor och digitala banners för internet och sociala medier. Artistnamn, låttexter och låttitlar ligger till grund för copy-texten.
– Vi tyckte att det var kul att blanda business-lingo med texter ur låtarna. Utifrån det har vi valt artister. Sedan har vi frågat om de vill vara med.
Artister som är med är: Frida Hyvönen, First Aid Kit, Cherrie, Viagra Boys, Anis Don Demina, Slowgold och Totalt Jävla Mörker.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.