Det är Markus Sjöqvist, public affairs-ansvarig på Coca-Cola som ersätter Robert Östholm, som har gått till ett jobb som presschef på SCA.

”Jag blev uppringd av Daniella Waldfogel, vice vd på Stockholms handelskammare, som undrade om jag var sugen att arbeta för att göra Stockholm till världens bästa huvudstad. Allt gick mycket snabbt och nu är jag på plats”, berättar Markus Sjöqvist via mejl.

Hur ser du på steget från amerikansk läsk till svensk näringslivselit?
Jag håller inte med om att Stockholms Handelskammare skulle vara näringslivseliten. Alla företag, stora som små, är uppskattade medlemmar och vi jobbar lika mycket för dem som bakar pizza som de som bygger 5G-nät. Alla medlemmar bygger staden och utmanas av samma problem, berättar Markus Sjöqvist och utvecklar:

”Det är ett kortare steg än vad det verkar. Frågorna är de samma; att det ska finnas goda förutsättningar för tillväxt och hållbar utveckling, grön omställning och infrastruktur, att det går att rekrytera rätt arbetskraft i såväl Jordbro, där Coca-Cola görs, som resten av länet.

Vad ska du åstadkomma?
Tillsammans med oerhört drivna och kompetenta kollegor ska jag driva frågor och presentera idéer som utvecklar Stockholm som plats att bo och verka i. Stockholms Handelskammare flyttar in i nya lokaler i Gallerian på måndag och det ska bli den självklara mötesplatsen för näringsliv, akademi och politik.

Vilka förebilder har du i din yrkesroll?
Jag vore glad om jag kunde kombinera Peter Borsos (Brunswick) entusiasm, Pers Schlingmanns (egen) kreativitet, Greger Hatts (Predikoverkstan) penna och Sebastian Carlssons (Saab) klokskap”.

Vad får du för lön?
”Det är ett så roligt jobb att jag skulle kunna betala för att få göra det”.