Företagarna hade räknat med att företag som drevs av kvinnliga vd skulle visa högre vinstmarginaler. Resultatet blev det motsatta. Undersökningen visar att vinstmarginalen i företag som leds av en kvinna har 1,4 procentenhet lägre vinstmarginal, 7,0 jämfört med 8,4 procent. Undersökning presenterade på DN Debatt dagens efter den internationella kvinnodagen.
Men varför just dagen efter kvinnodagen?
– Man kan inte styra publiceringar. Vi ville presentera undersökningen i anslutning till den internationella kvinnodagen och addera ytterligare perspektiv i den debatt som alltid uppstår.
– Man kan inte styra publiceringar. Vi ville presentera undersökningen i anslutning till den internationella kvinnodagen och addera ytterligare perspektiv i den debatt som alltid uppstår.
Vad hade ni hoppats få för effekt?
– Att bredda debatten om kvinnor som driver företag och samtidigt få fram att det finns mycket forskning om de olika villkoren för män och kvinnor, men väldigt lite om hur kvinnor och män driver företag. Där är vinstmarginal ett av de minst dåliga måtten.
Vad fick ni för effekt och reaktioner?
– Som väntat väldigt starka reaktioner, där en del underkänner metoden. Det kommer vi att svara på under veckan. Vi håller på att räkna för att kunna svara på alla saker som kommer upp. Det är inga problem.
– En debatt jag inte hade väntat mig, var synen på vinst. En del har sagt att det är bra att företag inte tänker på vinstmarginalen i första hand. Men det är ett kortsiktigt sätt att se på saken. Man behöver ha lönsamma företag om de ska kunna drivas långsiktigt.
Finns inte en risk med att slå så stort på trumman om en undersökning vars resultat inte är helt förklarliga eller analyserade?
– Vi har ett väldigt klart resultat och kan försvara det. Annars hade vi inte gjort det. Varför tittade ni inte på räntabilitet och kapital?, har vi fått frågan. Men det är så det är med forskning, det uppstår nya frågor när det finns en ny grund att utgå ifrån.
"Att företag med kvinnlig vd har lägre vinstmarginaler har inte nödvändigtvis med kvinnligt företagande eller ledarskap att göra. Företagarna blandar ihop korten i sin undersökning", skriver professor Karin Thorburn, som en kommentar till ert debattinlägg i Dagens Nyheter. Hur ser du på det?
– De repliker som publicerades på DN Debatt blandar ihop stora och små företag. Jag kan ge Karin Thorburn rätt i att vi kunde ha varit tydliga med att det handlar om småföretag, men det säger sig självt när man har 125 000 företag i undersökningen. Sedan kunde vi ha gjort en fördjupning i branscherna. I övrigt blandade många debattörer vinst och vinstmarginal och tillskrev undersökningen åsikter och fakta den inte innehåller. Sedan är jag ganska förvånad över de ganska grova personangrepp som sker på DN Debatt.
Hur följer ni upp undersökningen och vad är nästa steg?
– Vårt syfte är att fördjupa analysen och låta forskningen ta vid och se om vi kan göra något åt det. Vi vill undersöka om det finns strukturer som gör att kvinnor driver företag som inte är lika lönsamma. Då är det ett problem för Sverige.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...