Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har tidigare berättat om LOs fackliga valrörelse. Genom arbetsplatssamtal, utåtriktade kampanjer och sociala medier ska LO verka för en s-ledd regering. Målet är att få minst 60 procent av medlemmarna, och 80 procent av de förtroendevalda, att rösta på den förra IF Metall-basens parti.
Totalt lägger LO 28 miljoner kronor på arbetet att byta ut den borgerliga regeringen.
Men helt oproblematiskt är det inte. På Folkpartiet rasar man över att LO bedriver ”partipolitisk kampanj”.
– Jag är kritisk mot att LO allt tydligare blir en kampanjorganisation för att Socialdemokraterna ska vinna valet, säger Folkpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Christer Nylander som anser att ett fackförbund inte är ”vilken organisation som helst”.
– Det är trots allt så att parterna i den svenska modellen har ett väldigt stort ansvar, inte minst fackföreningarna. Och ju tydligare LO blir en kampanjorganisation, desto svårare blir det att hålla balansen och ta det nästan myndighetslika ansvar som de har, säger Christer Nylander.
I veckan intensifierades valarbetet ytterligare när LO drog igång sin stora ringkampanj som syftar till att värva röster. På totalt 47 orter runt om i landet har LO upprättat så kallade ringcentraler, där de 14 förbunden ringer runt till sina medlemmar.
Elisabeth Brandt Ygeman, valledare på LO, berättar att ringkampanjen, som kostar 2 miljoner kronor, delats in i tre faser. Den första omgången, som pågår mellan 31 mars och 1 maj, kallar hon för ”mobiliseringsfasen”.
– Vi frågar dels om man vill aktivera sig i det fackliga valarbetet, dels om man tänker delta på första maj, förklarar hon.
– Vi ser den första fasen som en träningsperiod för att se hur mycket vi kan göra. Men tanken är att vi ska kunna ha mer öppet och ringa ännu fler senare när vi ska börja ringa inför Europaparlamentsvalet, fortsätter Elisabeth Brandt Ygeman.
Omgång två och tre kommer att handla om att få medlemmarna att rösta socialdemokratiskt i årets två val.
Enligt Christer Nylander på Folkpartiet kan dock LOs agerande undergräva den svenska modellen.
– På lång sikt kan det göra det. För ju mer LO knyts till Socialdemokraterna, desto större är ju naturligtvis risken att folk inte vill bli medlemmar där och då blir det fler och fler som inte omfattas av de skydd som fackföreningar kan ge i olika situationer, säger han och tillägger att LO-förbund dessutom utesluter förtroendevalda av ideologiska skäl.
Men vi har ju också sett arbetsgivarsidan, med Visita men också Max, som varnar för Socialdemokraterna?
– Max säger ju inte att deras chefer ska rösta på det eller det partiet. Det är inget problem om LO eller arbetsgivare vill påverka. Vi har inget emot att LO kritiserar Folkpartiet eller Alliansen, men när de satt så tydliga mål om att ett visst antal förtroendevalda ska rösta på Socialdemokraterna, så tar man det ett steg för långt. Då blir det bekymmersamt, säger Christer Nylander.
– Max säger ju inte att deras chefer ska rösta på det eller det partiet. Det är inget problem om LO eller arbetsgivare vill påverka. Vi har inget emot att LO kritiserar Folkpartiet eller Alliansen, men när de satt så tydliga mål om att ett visst antal förtroendevalda ska rösta på Socialdemokraterna, så tar man det ett steg för långt. Då blir det bekymmersamt, säger Christer Nylander.
Men Elisabeth Brandt Ygeman menar dock att de har ett stort stöd bland medlemmarna.
– Vi diskuterar ständigt, under varje kongress och varje demokratisk process, om vi ska ha ett fackligt-politiskt samverkan med Socialdemokraterna. Det är inte något vi sa för femtio år sedan som sedan rullat på utan vi prövar det hela tiden.
LOs egna undersökningar visar att 63 procent av medlemmarna vill att LO aktivt jobbar för ett regeringsskifte.
– Så det är inte falsk marknadsföring, utan snarare tvärtom. Det är vår uppgift att verka för ett regeringsskifte, inte för att vara snälla mot Socialdemokraterna, utan för att det i grunden handlar om att det är bra för våra medlemmar om det blir en annan politik i landet, säger Elisabeth Brandt Ygeman.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...