Folkhälsomyndigheten får 10 miljoner kronor till kampanjen. Pengarna ska användas under budgetåret 2025.
”Vi ser stora risker med barns omfattande användning av sociala medier. Det riskerar att påverka både deras fysiska och psykiska hälsa negativt. För att ge föräldrar både kunskap och verktyg kring dessa frågor ser vi nu till att de rekommendationer om digital medieanvändning som nu finns blir kända för alla som berörs”, kommenrerar socialminister Jakob Forssmed (kd).
Vilken byrå eller vilka byråer som kommer att jobba med kampanjen är oklart när detta skrivs. Folkhälsomyndighetens nuvarande byrå är Gullers Grupp men myndigheten genomför nu en upphandling av två fullservicebyråer, en för strategi och en för produktion.
”Uppdraget om medieanvändning bland unga har gått till vår tidigare leverantör Gullers, under pågående avtal. Gullers har haft ett ursprungligt uppdrag kring detta sedan 2024”, berättar Jon Pelling på Folkhälsomyndighetens presstjänst.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...