Filmbranschen skramlar ihop en gemensam kampanj för biografen

En bred samling aktörer går ut i en gemensam kampanj för att fylla landets biografer.
Bakom kampanjen står åtta organisationer inom Filmsverige. Även Svenska Filminstitutet är med och stöttar kampanjen.
Kampanjen jobbar med positionen ”Biofilm #Film på riktigt” och den består av tre delar pr (från idag och 2 veckor framåt), köpt kampanj (rullar till jul) och branding av eget material (köpt kampanj kör igång i början av 2021).
”Initiativet tar avstamp i rådande situation men det långsiktiga målet är att lyfta biogåendet som helhet”, berättar Pia Grünler, distributionsansvarig för SF Studios.
Vad hoppas ni uppnå?
”Det unika i detta arbete är att alla aktörer inom bio-branschen för första gången någonsin tillsammans gör en gemensam kampanj för att lyfta biogåendet”, berättar Pia Grünler, och lägger till:
”Filmbranschen har liksom många andra branscher också drabbats mycket hårt av Coronapandemin. Restriktioner för minskad smittspridning har gjort det tufft för biografägare över hela landet. Men nu har nästan alla Sveriges biografer öppnat igen. Och nu kraftsamlar biografägare, producenter, distributörer och filmfestivaler tillsammans för att ge biogåendet en nystart under hösten. Ett gemensamt initiativ som aldrig skett tidigare. Biofilm är och har alltid varit en källa för stora och starka upplevelser. Vi vill välkomna vår biopublik tillbaka till det”.
I dag är det tillåtet med 50 personer per biosalong plus social distansering, alltså tomma fåtöljer vid sidan av, framför och bakom varje sällskap.
”Det betyder att vi kan erbjuda ungefär 25% så många biofåtöljer nu jämfört med vad vi kan när allt är öppet utan restriktioner”.
Kanske dum fråga, men de få platser som finns, blir det inte slutsålt oavsett om ni gör en kampanj?
”Jo på helgerna blir det fullt. Men vi har inte alls samma beläggning inte i veckorna. Och vi vill slå ett slag för den unika upplevelse som ett biobesök ändå innebär. Och vi kan erbjuda en väldigt hög säkerhet och Corona-anpassat nöje för gammal som för ung”.
Pr-byrå är Strandberg-Haage, reklambyrå är River och mediebyrå är Wavemaker.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.