"Fem anbudsgivare har inkommit med anbud. De har sedan utvärderats efter pris och kvalitet. Utvärderingen visar att det är Bombardier som lämnat det mest attraktiva anbudet", säger Anders Lindström, förvaltningschef på Stockholms läns landstings trafikförvaltning och vd för AB SL, i ett pressmeddelande.
 
Valet föll på vagnar av modell C30, med 70 meter längd. Två vagnar blir ett tåg i full längd. Tågen ska kunna köras både med och utan förare. De ingår i en investering på 12, 7 miljarder kronor där även ett nytt signalsystem ingår. Systemet ska göra det möjligt att köra 30 i stället för 24 tåg i timmen.
 
I Stockholms läns landsting styr Alliansen med Moderaterna i spetsen. Dock är även Miljöpartiet nöjt med dagens storaffär.
 
– Jag är jättenöjd med att den här tunnelbanevagnen kommer vara säker och modern. Vi kommer framöver att kunna ha automatdrivna tåg, som de flesta moderna städerna bygger, något Miljöpartiet drivit länge, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholm och ledamot i trafiknämnden i Stockholms läns landsting som i dag fattade tilldelningsbeslutet.
 
Hon tycker att röda linjen kan bli som ny.
 
– Med de här vagnarna, tillsammans med att man byter ut signalsystemet som också skapar möjlighet till automatdrift, så kommer röda linjen bli som en ny linje, tycker jag. Det är inte bara en upprustning utan en modernisering till en helt ny linje.
 
Rolf van den Brink & Ardalan Samimi