En genomgång av de amerikanska mediejättarnas bokslut för 2019 visar att kartan ritas om en del.

Facebook ökade omsättningen med 123 procent till 1,7 miljarder kronor och skulle därmed vara större än Googles svenska bolag, som ökade med 13 procent till 1m3 miljarder kronor.

Dock speglar de amerikanska it-bjässarnas inte försäljningen. Google har i Sverige ett utvecklingsbolag på plats med 335 personer på plats. Google har också utvecklats från att vara ett bolag som säljer sökord och annonser och Youtube-reklam till att erbjuda tunga molntjänster, exempelvis streamar Spotify sin musiktjänst från Googles molnlösning.
Reklamaffärerna går i mångt och mycket via Googles irländska lågskattande bolag.

Experter från golvet som Veckans Brief pratar med uppskattar Googles försäljning av sök, display och online-video till runt 10 miljarder kronor för 2019 i Sverige. För det betalar Google en bolagsskatt på 24 miljoner kronor i Sverige.
För Facebook skulle försäljningen ligga på runt 5 miljarder kronor till en bolagsskatt på 14 miljoner kronor.
Dessa två amerikanska bolag säljer för Bonnier-koncernens halva årsomsättning.

Linkedin, som ägs av Microsoft, ökade omsättningen i sitt svenska bolag med 23 procent till 115 miljoner kronor.

Snapchat ökade försäljningen med 26 procent till 8,8 miljoner kronor.

Twitter har inget svenskt bolag på plats. Reklamförsäljningen sköts av ett externt säljbolag. Uppskattningsvis sålde Twitter för 60-70 miljoner kronor under 2019.