På måndag ska den nya kommunikationen presenteras via en intervju i Svenska Dagbladet. Handelministern kommer då att berätta om strategin som ska stödja export av svenska kreativa näringar. Strategin är framtagen av Svenska Institutet och gäller sex kreativa näringar som regeringen anser extra viktiga att stödja. De är design, marknadskommunikation, film, musik, gaming och mode, berättar Gustav Ahlsson, sakkunnig på näringsdepartementet.
Dessa ska marknadsföras under samlingsnamnet SymbioCreate, som blir det övergripande varumärket som används i samband med undervarumärkena för de sex näringarna.  
– Vi har tagit fram symboler och logotyper för dessa, säger Gustav Ahlsson.
Regeringen har också tagit fram argument att använda för alla som funderar på att exportera kreativa näringar.
– Dessa är ett paraply under vilket ett företag kan färdas ut i världen, säger Gustav Ahlsson.
Den nya kommunikationen ska börja användas år 2012.
– Då beger sig handelministern och Exportrådet ut på delegatresor.
Regeringen upprättar även en kalender som ska användas av utlandsmyndigheterna när de varje månad ska slå ett slag för svenska kreativa. Det blir exempelvis musik i februari, mat i mars, film i maj och mode i september.
– Det är ett försök som vi sedan värderar om det gav ett resrultat.