
En jury bestående av Anna Wikland, Sverigechef på Google, Dan Sjöblom, generaldirektör på Post- och telestyrelsen, Carl Piva, vd på Internetstiftelsen, Ann-Therése Enarsson, vd på Futurion och journalisten Nicklas Hermansson från NomoFomo, bedömde 19 finalister av totalt 300 inlämnande bidrag.
Finalisterna fick lösa tre uppgifter på Googles kontor i Stockholm. Därefter bedömde juryn själva promp-texterna.
Vinnare blev Magnus Gille från Sörmland, tvåa kom Joakim Jardenberg från Skåne och trea kom Erik Brorsson från Västra Götaland.
– Vi ser ett stort kompensbehov på området i Sverige och så tävlingen som ett sätta att lyfta frågan och engagerar människor i ämnet, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef på Google Sverige.
Varför engagerar sig Google i just detta?
– Vi har jobbat jättemycket med digital kompetens sedan 2015 har ett utbildningsprogram som heter Digitalakademin där vi har utbildat 250 000svenskar i digitala färdigheter och detta initiativ bygger vidare på det.
Med hjälp av pr-byrån Burson har Google försökt väcka uppmärksamhet för Prompt-SM.
– Engagemanget har varit stort på alla håll och kanter. Det primära är att vi har fått medborgare i hela landet att engagera sig. Personer har hört av sig om de får använda promptarna och vi har jobbat med organisationer som har stöttat initiativet (AI Sweden, TechSverige, Järvaveckan och Futurion). Och det har uppmärksammats i media.
Kommer tävlingen tillbaka nästa år?
– Det har varit otroligt roligt att se det stora engagemanget. Det är en kritisk tid för Sverige nu så det är lite beroende på var vi befinner oss då. Det kanske ska vara en annan iteration.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...