Den omfattande hästköttsskandalen i höstas aktualiserade frågan om köttmärkning. Senare i år träder nya EU-regler i kraft som tvingar länderna att märka kött av gris, får, get och fjäderfä med ursprungsland eller härkomstplats. Liknande krav finns sedan tidigare på märkning av nötkött.
Men detta räcker inte enligt miljö- och jordbruksutskottet som vill gå ett steg längre.
Ett enigt utskott föreslår nu att alla produkter som har kött som en ingrediens ska ursprungsmärkas. Detta efter en motion från Vänsterpartiet.
– Vi har drivit det här länge. Det känns fantastiskt att hela utskottet mött oss där. Nu kan Sverige tala med en tung röst och jag hoppas att vi kan påverka hela EU så att vi får en riktig köttmärkning, säger Jens Holm, vänsterpartiets ledamot i mijö- och jordbruksutskottet.
Tidigare har både Centerpartiet och Moderaterna varit motståndare till en strängare köttmärkning, men båda partier tycks nu alltså ändrat ståndpunkt.
– Jag tror de har påverkats av det stora opinionstrycket, inte minst efter hästköttsskandalen, och inser nu att den enda framkomliga vägen är att ställa dessa krav på industrin, säger Jens Holm
– Om vi har en rejäl märkning där alla köttslag ska uppges, även på sammansatta produkter, så blir det svårare för de här maffiaföretagen att fuska. För det här är riktiga maffiametoder när man blandar in vissa djurslag i andra köttblandningar och påstår att det är något som det inte är, fortsätter han.
Dagens beslut innebär att utskottet föreslår att riksdagen skickar en uppmaning till regeringen om att jobba för att få till en sådan ursprungsmärkning. Enligt Jens Holm ser det också ganska ljust ut om att få igenom kravet på EU-nivå.
– Vad jag har hört från EU så ser det ut som att vi kommer ha många andra länder med oss. Så inget ont som inte har något gott med sig, säger Jens Holm och syftar på hästköttsskandalen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...