Branschtidningarna Medievärlden och Dagens Media rapporterar båda om hur de svenska medierna gick på en dansk bluff om en klubb för snygga människor, Eye Candy, som skulle startas i Köpenhamn.
Nyheten ska ha skickats ut som pressmeddelande och enligt Dagens Media ska Expressen, Metro, Sydsvenskan och Aftonbladet ha publicerat storyn. Som alltså ska ha varit en bluff, enligt Dagens Media och Medievärlden.
De två branschtidningarna berättar kaxigt om hur medierna gick på bluffen, men bygger alltså själva sina artiklar på uppgifter från danska Extrabladet respektive Politiken. Så vad vet egentligen den uppnosade branschpressen om den danska bluffen som de svenska medierna har gått på? Och vad vet jag om branschpressens rapportering om mediebluffen? Inget egentligen.
Se där. En rewrite av en rewrite av en rewrite av ett rewritat pressmeddelande. En dag till i klipp och klistra-verkstaden. Samhall nästa för journalistkåren.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...