Boken, som ges ut av Ekerlid, finns i handeln i slutet av april.
Varför ger du ut boken?
– Det började med en TEDx-föreläsning förra våren om kreativitet i Södertälje där jag första gången beskrev Nerdonomics. Sedan har jag fortsatt hålla tal och föreläsningar på temat. De frågor och kommentarer som jag fick sa mig att det fanns en efterfrågan av något ännu mer sammanhållet. Nerdonomics beskriver en typ av entreprenörskap som grundar sig i en passion för något, och som med dagens digitala kommunikation omedelbart kan ha en global marknad, säger Elisabeth Thand Ringqvist i en digital intervju.
– Det började med en TEDx-föreläsning förra våren om kreativitet i Södertälje där jag första gången beskrev Nerdonomics. Sedan har jag fortsatt hålla tal och föreläsningar på temat. De frågor och kommentarer som jag fick sa mig att det fanns en efterfrågan av något ännu mer sammanhållet. Nerdonomics beskriver en typ av entreprenörskap som grundar sig i en passion för något, och som med dagens digitala kommunikation omedelbart kan ha en global marknad, säger Elisabeth Thand Ringqvist i en digital intervju.
Vad hoppas du åstadkomma?
– Syftet är att entreprenörerna som är en del av Nerdonomics ska känna igen sig och förstå att deras potential är ännu större. Entreprenörer som ännu inte ser möjligheten i Nerdonomics ska vakna för att göra nya affärer och politiker ska förstå att framtidens näringspolitik har andra krav.
Vad kommer du fram till?
– Bland annat att demokratiseringen av innovation genom crowdsourcing, produktion genom 3D-printers, marknadsföring genom sociala medier och finansiering genom crowdfunding, ger start-ups helt nya möjligheter till snabb och global etablering. Boken belyser detta genom flera företagsexempel såsom Åre Skidfabrik, Virtuous Spirits, och Rapunzel
– Bland annat att demokratiseringen av innovation genom crowdsourcing, produktion genom 3D-printers, marknadsföring genom sociala medier och finansiering genom crowdfunding, ger start-ups helt nya möjligheter till snabb och global etablering. Boken belyser detta genom flera företagsexempel såsom Åre Skidfabrik, Virtuous Spirits, och Rapunzel
Vem är spökskrivare?
– Jag har skrivit boken, undantaget intervjuerna med caseföretagen. De företagen har jag besökt både en och två gånger. Men utan hjälp av mitt team av både interna och externa experter som bidragit med sakkompetens och innehåll, hade det inte blivit någon bok.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...