Hur känner du att begreppet innovation används i dag?
– Lite slarvigt kanske. Det används lite som en magisk formel som ska lösa alla problem som en organisation kan tänkas ha. Men i grunden är innovation något oerhört viktigt och centralt. Det handlar om företags och organisationers utveckling.
– Lite slarvigt kanske. Det används lite som en magisk formel som ska lösa alla problem som en organisation kan tänkas ha. Men i grunden är innovation något oerhört viktigt och centralt. Det handlar om företags och organisationers utveckling.
Vad betyder begreppet innovation för dig och din organisation?
– För Electrolux är innovation själva förutsättningen för vår fortsatta tillväxt och lönsamhet. Allt kan kopieras väldigt snabbt i dag och den globala konkurrensen är knivskarp. Då blir vårt sätt att möta det med skarpare och snabbare innovation. Innovation är själva nyckeln i vår strategi.
– För Electrolux är innovation själva förutsättningen för vår fortsatta tillväxt och lönsamhet. Allt kan kopieras väldigt snabbt i dag och den globala konkurrensen är knivskarp. Då blir vårt sätt att möta det med skarpare och snabbare innovation. Innovation är själva nyckeln i vår strategi.
Hur kan vi gå från att prata till att skapa innovation?
– En nyckelfaktor är att bygga den interna innovationskulturen. Vi anordnar till exempel ett 72-timmar långt innovationsevent för alla våra 60 000 medarbetare. Alla får ladda upp sina förslag på innovationer på en intern webbsida där andra medarbetare får kommentera, ställa frågor, föreslå förändringar och rösta fram de bästa innovationerna. Vinnaren gör vi ett riktigt business-case av. Senaste hade 7 000 registrerat sig, 1 100 idéer lades upp och 28 000 röster lades på de olika förslagen. För oss handlar det mycket om att alla medarbetare på alla nivåer behöver jobba med innovation.
– En nyckelfaktor är att bygga den interna innovationskulturen. Vi anordnar till exempel ett 72-timmar långt innovationsevent för alla våra 60 000 medarbetare. Alla får ladda upp sina förslag på innovationer på en intern webbsida där andra medarbetare får kommentera, ställa frågor, föreslå förändringar och rösta fram de bästa innovationerna. Vinnaren gör vi ett riktigt business-case av. Senaste hade 7 000 registrerat sig, 1 100 idéer lades upp och 28 000 röster lades på de olika förslagen. För oss handlar det mycket om att alla medarbetare på alla nivåer behöver jobba med innovation.
Mattias Rådström tycker att tre bolag utmärker sig som innovativa i dag: Google. Airbnb och Uber.
– De här tre företagen har alla grundats på en insikt att det finns ett problem konsumenter har och att det ska vårt företag lösa. De utgår från problem konsumenterna har, löser detta och sedan kommer framgången automatiskt för företagen.
Hur innovativ är svensk opinionsbildning i dag?
– Just nu pågår Cannes Lions (informellt VM i reklam). Jag var själv nere i London på Sabre (bäst pr). Det är de största tävlingarna som finns. Där hävdar sig svenska företag och byråer rätt väl och ligger långt framme inom innovativ opinionsbildning, säger Mattias Rådström på Electrolux som har vunnit priser med kampanjer Vac from Sea och Electrolux design lab.
– Just nu pågår Cannes Lions (informellt VM i reklam). Jag var själv nere i London på Sabre (bäst pr). Det är de största tävlingarna som finns. Där hävdar sig svenska företag och byråer rätt väl och ligger långt framme inom innovativ opinionsbildning, säger Mattias Rådström på Electrolux som har vunnit priser med kampanjer Vac from Sea och Electrolux design lab.
Han tillägger:
– Volvo med sitt Epic split, Blocket och Ikea är andra exempel på bra svenskt opinionsbildning och pr. Men jag skulle vilja slänga in en liten brasklapp och säga att konkurrensen är väldigt hård och att det gäller att vi är ödmjuka för att Sverige är ett litet land men en liten marknad. Vi måste ständigt jobba med vår egen innovation.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...