Bakom rekommendationen står de tre branschorganisationerna Sveriges Annonsörer, Komm och IAB. De lanserar idag en gemensam rekommendation för hur reklam i sociala medier via influerare ska märkas.
De tre branschförbunden berättar att rekommendationen ”utgår från gällande regler i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) marknadsföringskod samt praxis från både domstol och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON)”.
Rekommendationen, som finns som en nedladdningsbar pdf, ”innehåller konkreta råd om när och hur reklam ska märkas ut, vilka formuleringar som är lämpliga, och hur placering och tydlighet påverkar mottagaren”.
”Många vill göra rätt men är osäkra på vad som gäller. Med den här rekommendationen bidrar vi med ökad tydlighet för hela branschen”, kommenterar Linda Nilsson, vd på Komm.
”Vi vill ta ansvar för att påverka utvecklingen i rätt riktning och bidra till en marknad där alla aktörer, stora som små, har förutsättningar att agera både kreativt och ansvarsfullt”, kommenterar Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
”Målet är ökad transparens, tydlighet och större förtroende – både från marknadsförare och från de som arbetar professionellt med influencer marketing”, kommenterar Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.