• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

24 Apr 2025

Efter KO-attacken: Branschen tar fram regler för influencer marketing

Två dagar efter att Konsumentombudsmannen presenterat sina planer på att öppna tillsynsärenden för 50 influerare och företag om regelvidrig marknadsföring, kommer kommunikationsbranschen med en ”branschrekommendation ska skapa tydlighet kring reklammarkering vid influencer marketing”.

Bakom rekommendationen står de tre branschorganisationerna Sveriges Annonsörer, Komm och IAB. De lanserar idag en gemensam rekommendation för hur reklam i sociala medier via influerare ska märkas.

De tre branschförbunden berättar att rekommendationen ”utgår från gällande regler i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) marknadsföringskod samt praxis från både domstol och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON)”.

Rekommendationen, som finns som en nedladdningsbar pdf, ”innehåller konkreta råd om när och hur reklam ska märkas ut, vilka formuleringar som är lämpliga, och hur placering och tydlighet påverkar mottagaren”.

”Många vill göra rätt men är osäkra på vad som gäller. Med den här rekommendationen bidrar vi med ökad tydlighet för hela branschen”, kommenterar Linda Nilsson, vd på Komm.

”Vi vill ta ansvar för att påverka utvecklingen i rätt riktning och bidra till en marknad där alla aktörer, stora som små, har förutsättningar att agera både kreativt och ansvarsfullt”, kommenterar Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.

”Målet är ökad transparens, tydlighet och större förtroende – både från marknadsförare och från de som arbetar professionellt med influencer marketing”, kommenterar Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

  • KO ska granska 50 influerare

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Bransch

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-14, 21:17

De vinner Stora Kommunikationspriset 2025

Juryn har sagt sitt och vinnarna i Stora Kommunikationspriset är utsedda och avtackade på en gala på Nalen i Stockholm.

Bransch
2025-05-13, 11:19

Berghs toppar i Young Ones

Den svenska kommunikationsskolan Berghs School of Communication tar hem flest utmärkelser i The One Clubs studentutmärkelse Youg Ones. Därmed kan Berghs kalla sig ”världens mest kreativa skola”.

Bransch
2025-05-09, 08:56

De gör upp om att utses till Sveriges bästa kampanj

Nomineringarna i kategorin årets kampanj 2025 i Stockholmmediaaward är presenterade. Här är listan.

Bransch
2025-05-08, 07:23

Insynskommittén: Så ska lobbyregistret fungera

Insynskommittén har just presenterat sitt förlag på lobbyregister, ett förslag som Moderaterna och Kristdemokraterna har reserverat sig mot.

Branschopinionsbildningpolitikpr
2025-05-07, 21:52

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2025

Marknadsföreningen i Stockholm har utsett vinnarna i utmärkelsen Årets marknadschef. Här är vinnarna.

Bransch
2025-05-06, 14:37

Lobbyregistret prioriterat för Precis nya ordförande

De större pr-organisationernas organisation Precis ordförande, Intellectas vd Hampus Brynolf. En av hans prioriteringar blir att ta sig an det lobbyregister som insynskommittén förväntas föreslå torsdag 8 maj.

Branschpr
2025-05-05, 16:41

Här är Precis nya styrelse

De större pr-byråernas organisation Precis har fått en ny ordförande och en delvis ny styrelse.

Branschpr
2025-05-05, 13:19

Nystartad byrå kliver in i Precis

De stora pr-byråernas organisation Precis har får in en ny byrå som medlem. En byrå som endast är ett år gammal.

AffärerBransch
2025-04-28, 07:05

Max sex byråer –  nya pitchrekommendationer

Kommunikationsbyråernas organisation Komm, Sveriges Annonsörer och mediebyråerna organisation Sveriges Mediebyråer vill i sina nya rekommendationer för byråupphandlingar begränsa antalet byråer och avstyra att byråerna ska göra test-case.

Bransch
2025-04-23, 09:48

Två byråer dominerar Strategy Awards

Reklamstrategi-tävlingen Strategy Awards jury har utsett 23 finalister i sex kategorier. Två reklambyråer dominerar.

Bransch
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram