I Sverige finns det ungefär 500 000 chefer i Sverige. Av dessa är 87 000 medlemmar hos Ledarna. Nu ska chefsorganisationen öka den siffran genom kampanjen ”Hos oss blir du en bättre chef” – signerad Ledarnas nya reklambyrå Forsman & Bodenfors.
 
Kampanjen, som lanserades i dag, syftar till att öka svenska chefers kännedom om Ledarna samt att konkretisera organisationens erbjudande.
­– Vi gjorde en varumärkesmätning i slutet på hösten ifjol, och insåg då att många i vår målgrupp vet att vi finns, men har för dålig kännedom om vad vi gör, säger Ledarnas kommunikationschef Niki Westerberg.
 
Enligt Ledarna är det här dessutom första gången som de låter opinionsbildning och reklam ”gå hand i hand”.
– Vi har tidigare jobbat med opinionsbildning i vår pr-verksamhet. Men efter samtal med Forsman & Bodenfors, som ansåg att vi har spännande och spetsiga budskap, föreslog de att använda det även i reklamen, säger Niki Westerberg.
 
Kampanjen börjar med att rulla i storstadsprint med fyra olika annonser, som publiceras under en sjudagarsperiod. Senare i vår drar även onlineannonsering igång.
 
I höstas fick Ledarna kritik för sin reklamkampanj där de lånade flera personers namn, däribland Nikke Lindqvists, utan tillstånd. Kampanjen, som fälldes av RO, drogs dock tillbaka. Samarbetet med den förra byrån Gyro avslutades då också.
– Vi beslutade gemensamt med dem om det. Sedan kontaktade jag Forsman & Bodenfors och frågade om de kunde ta fram en ny kommunikation plattform. Sedan dess har de kommit med förslag på hur manéret och kommunikationen kan se ut.
 
Det finns ingen risk att den här kampanjen leder till något liknande som i höstas?
– Nej, det finns ingen risk för det.
 
Hur mycket kostade kampanjen?
– Vi har en mediekostnad på 2,8 miljoner kronor fram till sommaren, men då ingår både print och bannerannonsering. Sedan ska vi utvärdera innan vi beslutar om budgeten i höst.