• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Nov 2022

”Det finns något väldigt dubbelt i årets julklapp”

Handelns utredningsinstitut, HUI har utsett “Det hemstickade plagget” till årets julklapp. Maria Geijer, affärsområdeschef för Morot & Co, ett företag inom gåvor till anställda, är inte helt imponerad, utan kampanjar för “något man själv får välja”.

–  Det finns något väldigt dubbelt i årets julklapp. Många blir nog stressade av bara tanken, ska jag hinna med det också? Det finns också något privilegierat med att sticka: det tar mycket tid, garn kostar en hel del och det kräver en specifik kompetens som tar tid att bemästra, säger hon och lägger till:

–  Samtidigt ser jag budskapet som HUI vill få fram “att i tuffa tider visa omtanke för sin omgivning” som något väldigt fint.

Hur kan bilden av utmärkelsen Året julklapp påverkas i och med valet av något som inte går att köpa egentligen?

–  Det är väl det som är tanken och en väldigt fin utgångspunkt.  Dock känns det inte riktigt förankrat i hur livet ser ut för de flesta av oss. Tid är otroligt dyrbart och många har svårt att få vardagen att gå ihop. Då kan man antingen presentera en julklapp som ökar den befintliga stressen av att tiden inte räcker till eller skapa förutsättningar för att få mer tid med nära och kära. Vi tror på den senare modellen.

Ni vill ju slå ett slag för “något man själv får välja”, som Årets julklapp. Hur tänker ni där?

–  Det där med rätt gåvor är svårt och lika mångfacetterat som det finns medarbetare på en arbetsplats. Vi har genom åren förfinat möjligheterna för chefer och företagsledare att inte gå på den personliga preferensen; “detta är något för alla – presenten”.  Vi har gjort det enkelt för chefen att beställa och medarbetaren att välja. Det är ju den som får gåvan som ska gilla den och känna sig sedd, samtidigt som det är fantastiskt härligt att få ge. För varje gåva skyddar vi också 100 kvm vildmark via Wildhood Foundation.

Vad hoppas du få för effekt av er ’kampanj’?
– Det är inte så mycket en kampanj som ett litet inlägg i debatten och hetsen kring klapprustningen, samtidigt som många upplever en snävare vardag. Vi vill verka för att gåvor och klappar kan vara klimatsmarta, omtänksamma och väldigt uppskattade av mottagaren. Tänk utanför klappboxen och ge en gåva som alla vill ha, det är ju då det blir riktigt bra.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-03-08, 16:06

De kampanjar på kvinnodagen

Expressen utser Årets kvinna. Saco och Sveriges Ingenjörer uppmärksammar löneskillnader mellan män och kvinnodagar. Moderaterna letar flera kvinnliga politiker. Här är urval kampanjandet under den Internationella Kvinnodagen.

kampanjopinionsbildning
2025-02-28, 14:05

M rullar ut valvinnare i Stockholm

Moderaterna tror sig har hittat en väg till att återta makten i stadshuset i Stockholm och gör ett första försökt på måndag.

kampanjpolitikval 2026
2025-02-10, 17:21

Villaägarna marscherar igen – till Ebba Busch (kd)

Den 12 februari 2025 får energiminister Ebba Busch besök av en demonstrerande skara villaägare, organiserade av intresseorganisationen Villaägarna på Mynttorget utanför näringsdepartementet.

kampanj
2025-02-06, 23:02

Ideell organisation dominerade 100-wattaren

Det var inte någon kommersiell aktör som dominerade Sveriges Annonsörers reklamutmärkelse 100-wattaren för år 2024 utan den ideella organisationen Talita. Ingen pr-byrå vann något.

Branschkampanj
2025-02-04, 10:12

Hyresgästföreningen tar över Odenplan

Hyresgästernas medlemsorganisation kartlägger könsskillnader på bostadsmarknaden.

kampanj
2025-01-10, 14:31

Tui tar över Odenplan och Tinder

Resebolaget Tui breddar sitt kommunikationskoncept med annonsformat.

kampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram