Det är de två utomhusbolagen JCDecaux och Clear Channel som ska svara för reklamförsäljningen i kollektivtrafiken i Stockholms län från den 1 januari 2026. Avtalet ska ge garanterade reklamintäkter på totalt 4,2 miljarder kronor över avtalstiden på sju år. Det är en årlig ökning med 200 miljoner jämfört med idag.
Upphandlingen omfattar fyra delar:
konceptstationer
tolv centrala tunnelbanestationer och två pendeltågstationer med ordinarie reklam, samt möjligheter till större kampanjer och aktiviteter. Tre anbud kom in. JCDecaux vann.
övriga stationer
reklamytor på på 88 tunnelbanestationer samt 140 stationer för pendeltåg och lokalbanor. Två anbud kom in. Clear Channel vann.
bussväderskydd
Två anbud kom in. JCDecaux vann.
resenärsfordon
reklam i och utanpå tåg, spårvagnar, bussar och fartyg. Tre anbud kom in. Clear Channel vann.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

